Wnioski: podpis i mimika twarzy (cz. 7)

4

(kontynuacja tematu z poprzednich wpisów. Linki do nich dostępne są w komentarzu pod tym wpisem)

Odnośnie używania podpisów w celach marketingowych, niemal od razu widać, że jest to swego rodzaju przywilej, z którego korzystają głównie marki luksusowe i politycy. Tanie sieci zazwyczaj nie używają w swoich znakach graficznych konkretnych nazwisk, gdyż te ostatnie mają za zadanie wskazywać na wysoką jakość produktu i pełnić rolę rekomendacji.

Firmy te ograniczają się więc do tymczasowego wykorzystania wizerunków wybranych celebrytów, ale sporadycznie jest to układ permanentny. W przypadku firm ekskluzywnych, dobrym przykładem jest wykorzystanie podpisu Marca Jacobsa. Jego duże litery, lekko pochylone w prawo, wskazują na dużą kreatywność i zaangażowanie projektanta. Vera Wang zazwyczaj nie promuje swojego podpisu. Może to wynikać z faktu, że jej pochylone w prawo, drobne pismo z niewielkimi odstępami między literami obnaża jej małostkowość i powściągliwość. Za to Pierce Brosnan bardzo chętnie promuje swoją sygnaturę – podkreśla ona przecież jego silny charakter i wewnętrzną dyscyplinę. Podpisów, z wielu powodów, nie używają marki samochodów. Calvin Klein również nie, choć to do pewnego stopnia zrozumiałe, gdyż sprzedał swoją firmę w 2002 roku(1).

Mimika w reklamach i przemówieniach

 

  twarz usta oraz uśmiech oczy brwi okulary
Vera Wang

harmonia układu oczu i ust

usta przeważnie wąskie lub standardowe; brak uśmiechu (lub bardzo subtelny)

źrenice są niewidoczne

dowolne (w zależności od reklamy – osadzone wysoko lub nisko nad oczami), uregulowane

0

Marc Jacobs

harmonia układu oczu i ust

usta wąskie; brak uśmiechu

źrenice są niewidoczne, oczy niemal zamknięte lub przymrużone(2)

osadzone w średniej odległości od oczu, uregulowane

0

Calvin Klein

harmonia układu oczu i ust

usta naturalnej wielkości, raczej brak uśmiechu

źrenice nie są sztucznie powiększane poza kilkoma wyjątkami(3)

raczej osadzone nisko(4)

0

Rolls Royce

0

0

0

0

0

Dodge Viper

harmonia układu oczu i ust

uśmiech prawdziwy, półuśmiech

źrenice nie są sztucznie powiększone

nisko osadzone, czasem zmarszczone

0

Pierce Brosnan

harmonia układu oczu i ust

usta wąskie / naturalnej wielkości, poważna mina, brak uśmiechu

źrenice nie są sztucznie powiększone brwi nisko osadzone, nie są uregulowane

0

Ryanair

 brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, wykrzywione, zdziwione, uśmiechnięte

źrenice są słabo widoczne dowolne, często uniesione lub zmarszczone

nie pełnią ważnej roli

McDonald’s

brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, naturalny uśmiech i wiele innych

źrenice są czasem powiększane, szczególnie w reklamach drukowanych(5)
dowolne

nie pełnią ważnej roli

Primark-Penneys

brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, uśmiech, przerażenie, przesada w mimice

źrenice są słabo widoczne dowolne

nie pełnią ważnej roli

Tesco

brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, uśmiech, smutek, przesada w mimice

źrenice są słabo widoczne

dowolne

nie pełnią ważnej roli

George H. W. Bush

brak harmonii układu oczu i ust

ograniczona mimika twarzy, zazwyczaj poważna mina lub lekki uśmiech

źrenice nie są sztucznie powiększane w reklamach

brwi nisko osadzone, nie są regulowane

nie pełnią ważnej roli

John McCain

brak harmonii układu oczu i ust

ograniczona mimika twarzy, zazwyczaj poważna mina

nadmierne mruganie powiekami (6), źrenice nie są sztucznie powiększane w reklamach

brwi nisko osadzone, nie są regulowane, czasami uniesione

nie pełnią ważnej roli

Margaret Thatcher

brak harmonii układu oczu i ust

zazwyczaj poważna mina lub lekki uśmiech, usta wąskie; częste zaciskanie ust

źrenice nie są sztucznie powiększane w reklamach

brwi raczej nisko osadzone, regulowane; czasem unoszenie jednej lub obu brwi

nie pełnią ważnej roli

Kolejnym tematem do porównania reklam jest mimika i analiza układu twarzy. Przede wszystkim warto zauważyć, że w reklamach produktów ekskluzywnych zawsze obecni są aktorzy o zachowanej harmonii układu ust i oczu. Dzieje się tak dlatego, że osoby atrakcyjne, jak było już uprzednio wspomniane, cieszą się znacznie większą wiarygodnością. Modelki i modele zazwyczaj zachowują „kamienną twarz”, co podkreśla niedostępność i elitarność. Co więcej, mają oni zwykle wąskie usta i małe oczy – połączenie tych dwóch elementów daje wrażenie dominacji. W reklamach Very Wang, zastosowano nawet specjalny makijaż optycznie pomniejszający oczy(7). Odnośnie źrenic, są one sztucznie powiększane jedynie w nielicznych reklamach Calvina Kleina, by sprawić wrażenie namiętnego spojrzenia. Brwi modeli są osadzone zazwyczaj nisko (co dodaje władczego wyrazu twarzy), choć nie jest to regułą. Okulary, niestety, w żadnej z trzech kategorii nie odegrały większej roli, a ich reklamy nie wnoszą wiele w kwestiach mimiki i pantomimiki.

 


 (1) http://www.nytimes.com/2002/12/18/business/calvin-klein-selling-his-company-to-biggest-shirtmaker-in-the-us.html?pagewanted=all&src=pm, 01.05.2012.

(2) http://delastyle.blogspot.com/2010/05/marc-jacobs-gives-us-bang.html, 26.04.2012.

(3) http://arcadiomoreno.pl/katalog/calvin-klein-woman, 26.04.2012.

(4) http://photos.last-video.com/affiche-pub-calvin-klein-avec-natalia-vodianova.html, 26.04.2012.

(5) http://boingboing.net/2005/04/07/mcdonalds-suckling-a.html, 27.04.2012.

(6) http://www.youtube.com/watch?v=s1-zNYqW2i0, 27.04.2012.

(7) http://www.zeberka.pl/art.php?id=6513&strona=1&s=&b=1, 01.05.2012.