Metoda charyzmy to stosunkowo bałamutny sposób na podbicie milionów serc, który w dodatku wykazuje swoją największą skuteczność w chwilach kryzysowych. Aby zostać uznanym za osobę charyzmatyczną, trzeba postępować według określonego schematu. Po pierwsze, najważniejsze jest wyjątkowe zachowanie i niezależność w myśleniu. Po wtóre, konieczne jest stworzenie tzw. „nowych przykazań”, gdyż tylko nowatorstwo może być należycie docenione. Za każdym razem polityk musi myśleć i działać wbrew regułom, stanowczo odrzucać biurokrację i demonstrować swój brak zainteresowania pieniędzmi (wiąże się to z odrzucaniem wszelkiego rodzaju wynagrodzeń, za wyjątkiem tych w „słusznej” sprawie). Najlepszą chwilą do zademonstrowania swojej odmienności jest przemówienie, np. Nie oddałem się tej sprawie? Nie pomogłem wielu z was? Nie prowadziłem was dotychczas ku sukcesom? Teraz, gdy pozostały nam ostatnie dni kampanii, chcecie mnie opuścić? Nawołuję: wytrzymajcie, a wygramy! Nie inny mechanizm działania obecny jest w technice autorytetu. Znany amerykański politolog i psycholog społeczny Stanley Milgram udowodnił, że aby wypełnić polecenie osoby mającej duży autorytet, znaczna większość ludzi gotowa jest zabić bądź torturować innych[1]. Pomijając nasuwającą się w tym momencie kwestię reżimów totalitarnych, warto zauważyć, ze niemal każdy współczesny polityk pieczołowicie dba o swój autorytet i grono zwolenników. Najważniejszymi krokami w omawianej metodzie są: kreowanie swojej osoby jako przywódcy oraz niedopuszczenie do podważania przez innych słuszności własnego zdania (nawet, gdy zaprezentowane zostanie lepsze rozwiązanie). Niebagatelną rolę odgrywa też reguła nieuzasadniania własnych rozporządzeń i przemyśleń, która minimalizuje ewentualność otwartej krytyki[2]. Rolę wzmocnienia powyższych dwóch metod może pełnić technika kontrastu, która polega na prezentowaniu się przy najsłabszych konkurentach oraz zastępowaniu wypowiedzi typu: Nasza partia bardzo wolno zyskuje poparcie, zdaniami takimi jak: W porównaniu do zeszłego roku nasze poparcie znacznie wzrosło[3]!
Kup moją książkę pt. "Jak politycy nami manipulują":
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 1: Zakazane techniki"
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 2: Przemowy w praktyce"
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 1: Zakazane techniki"
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 2: Przemowy w praktyce"
[1] Zob. eksperyment Milgrama: http://www.psychologia.apl.pl/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=21, 27.11.2010.
[2] G. Beck, Zakazana retoryka…, op. cit., ss. 50-51.
[3] Ibidem, ss. 163-164.
[…] cz. 5. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-5-metody-charyzmy-au… […]
Przeczytaj też pozostałe części:
cz. 10. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-10-kilka-ostatnich-wskazowek/
cz. 9. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-9-klamstwo-i-koziol-ofiarny/
cz. 8. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-8-technika-immunizacji-i-obrazu-wroga/
cz. 7. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-7-metody-przygwozdzenia-plotek-intrygi/
cz. 6. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-6-metody-przesadow-hipnozy-i-skojarzen/
cz. 5. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-5-metody-charyzmy-autorytetu-kontrastu/
cz. 4. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-4-metody-kaznodziei-3x-tak-wspolczucia/
cz. 3. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-3-metody-atrakcyjnosci-przyjaciol-i-przypodobania-sie/
cz. 2. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-2-metody-zlych-argumentow-i-nieszczenia/
cz. 1. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-1/