Marketing polityczny i gospodarczy – wnioski (cz. 3)

8

Ryanair papiez reklama(kontynuacja wpisu: http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/marketing-polityczny-i-gospodarczy-wnioski-1/
http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/marketing-polityczny-i-gospodarczy-wnioski-cz-2/ )

Jak na tym tle prezentują się reklamy tanich dóbr i usług? Poniższe zestawienie udziela odpowiedzi na to pytanie.

Tab. Czynniki paralingwistyczne i specyfika głosu w reklamach tanich dóbr i usług.

 

  Ryanair McDonald’s Primark-Penneys Tesco
przyjemna barwa głosu

0

+ (często niski, męski głos)

– (np. przeraźliwe krzyki)

+

płynność mówienia

+

+

+

spójność

– (wykraczanie poza temat)

+

+

+

intonacja

+

+

+

+

przeciąganie samogłosek

+

+

+

tempo

– (czasem zbyt szybkie)

+

– (zbyt szybkie tempo)

+

staranna artykulacja

+

+

+

wymowa

+

+

+

pauzy

– (brak konsekwencji)

+

– (zbyt krótkie)

+

rytmiczność

+

+

+

akcent

+

+ (GenAm)

+ (GenAm)

+ (RP, czasem z elementami regionalnymi)

overstatement

– (gesty niepewności)

– (różnorodni ludzie pełni wad i obaw)

+

technika atrakcyjności

+ (poczucie humoru)

+ (chwila wytchnienia, zabawy; oderwanie się od codzienności)

+ (zadowolenie)

+ (gwiazdorzy, zadowolenie)

 

Reklamy tanich dóbr i usług nie są już tak dobrze przygotowane jak te przedstawiające dobra luksusowe. Oczywiście międzynarodowe firmy dbają o jakość swoich reklam, jednak wydaje się, że to sama specyfika tych segmentów rynku wymaga swego rodzaju niedoskonałości. Dzięki tej ostatniej klienci będą mogli łatwiej utożsamić się z bohaterami reklam i przemów. Firmy zdają sobie sprawę z faktu, że ich klienci rzadko kiedy wypowiadają się jak zawodowi mówcy. Dlatego też tak układają tekst reklam, by brzmiał on naturalnie i był przekonujący. Zamiast sztuczności czy zawiłości tekstu, wybiera się prostotę  – przemowa czy dialog użyte w klipach muszą być przede wszystkim zrozumiałe. Można odnieść wrażenie, że overstatement również jest celowo zaburzony. Brak pewności siebie ma bowiem przekonać, że nie wszyscy klienci muszą być idealni. Firma akceptuje każdego, nawet tych, którzy są nieśmiali lub niepewni swoich racji i przekonań. W ten sposób zapewni sobie przychylność tych, którzy są środkiem do zrealizowania głównego celu ? zbycia produktu oraz osiągnięcia zysku (1).

 


(1) H. M. Kula, Jak skutecznie zorganizować kampanię wyborczą do władz samorządowych, L&L, Gdańsk 2006, s. 91.

8 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here