Marketing polityczny i gospodarczy – wnioski (cz. 1)

8

Tesco, Prunella ScalesPo opisaniu na Blogu Dziennikarskim licznych reklam i przemów politycznych (nazwy marek i nazwiska w tabeli są jednocześnie linkami do opisujących je artykułów), postanowiłem podsumować całość i wyciągnąć właściwe wnioski. Porównywanie elementów perswazji niewerbalnej użytych w reklamach, ze względu na ich mnogość, musi się odbywać w kilku kolejnych krokach. Wszystko to dodatkowo komplikuje fakt konieczności uwzględnienia różnych mentalności, przyzwyczajeń i zachowań grup docelowych (konsumentów lub wyborców) (1).

Ponieważ liczba przedstawionych wcześniej mówców, prezenterów i marek firm jest dość duża, najlepszym rodzajem uporządkowania ich jest tabela. Dla uproszczenia przyjmijmy, że w przypadku formy reklamy, są to trzy kategorie: drukowana (w formie ilustracji, ukazująca się w prasie lub na billboardach), telewizyjna (spot telewizyjny lub internetowy), prezentacja (przemówienie lub reklama ?na żywo?) (2). Podobnie w przypadku grup docelowych, gdzie wykorzystana jest następująca stratyfikacja społeczna: klasa wyższa, niższa klasa wyższa, klasa średnia i niższa.

 

Nazwisko aktora/mówcy Marka Kategoria Forma reklamy Grupa docelowa
Vera Wang, aktorki anonimowe Vera Wang   dobra luksusowe drukowana klasa wyższa
Marc Jacobs Bang   dobra luksusowe drukowana niższa klasa wyższa
aktorzy anonimowi Calvin Klein   dobra luksusowe drukowana niższa klasa wyższa
brak, hostessy Rolls Royce   dobra luksusowe prezentacja, telewizyjna klasa wyższa
aktorzy anonimowi Dodge Viper   dobra luksusowe telewizyjna klasa wyższa
Pierce Brosnan   Omega, Vistula, Ferrero Rocher, L’Oréal Men Expert dobra luksusowe drukowana, telewizyjna klasa wyższa (Omega), niższa klasa wyższa (Vistula), klasa średnia (Ferrero Rocher, L’Oréal Men Expert)
Michael O’Leary, aktorzy anonimowi Ryanair   tanie dobra /usługi prezentacja, drukowana klasa średnia i niższa
aktorzy anonimowi McDonald’s   tanie dobra /usługi telewizyjna klasa wyższa, średnia i niższa
Angelina Jolie, aktorzy anonimowi Primark-Penneys   tanie dobra /usługi drukowana, telewizyjna klasa średnia i niższa
Prunella Scales, Frank Lampard, Bjorn Borg, Spice Girls, aktorzy anonimowi Tesco   tanie dobra /usługi telewizyjna klasa średnia i niższa
George H. W. Bush

sfera polityki prezentacja klasa wyższa, średnia i niższa
John McCain

sfera polityki prezentacja klasa wyższa, średnia i niższa
Margaret Thatcher

sfera polityki prezentacja klasa wyższa, średnia i niższa

 


(1) W. Grzegorczyk, Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2009, s. 19.

(2)  C. L. Bovée, J. V. Thill, Business Communication Today, Pearson Education Ltd., New Jersey 2008, s. 523.

8 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here