Jak okulary wpływają na nasz wizerunek?

0

W jakim stopniu okulary wpływają na nasz wizerunek? Okazuje się, że w dużym: właściciele okularów rzeczywiście mogą być postrzegani w społeczeństwie nieco inaczej, ponadto wciąż żywych jest wiele stereotypów związanych z okularnikami. To wnioski płynące z najnowszego raportu przygotowanego przez sklep wOkularach.pl.

Opracowanie “Raport o okularach Polaków. Jak je nosimy, kupujemy i co dla nas znaczą?” miało na celu zbadanie różnych aspektów, które wiążą się z koniecznością noszenia okularów. Począwszy od codziennej troski o wzrok (m.in. częstotliwość kontrolnych wizyt u lekarza-okulisty), poprzez ceny nowych oprawek i sytuacje prowadzące do włożenia ich na nos, aż po odbiór osób korzystających z okularów – autorzy badania dopuścili do głosu wiele różnych perspektyw.


Czy okulary zwiększają IQ?

Najciekawszą z nich wydaje się społeczny odbiór okularników. Nie da się ukryć, że stereotypy związane z posiadaczami okularów wciąż są dość mocno zakorzenione w społeczeństwie. Cieszyć może jednak, że większość przekonań, jakie przychodzą na myśl o osobie w okularach jest pozytywna.

Według badania najczęstszym skojarzeniem z właścicielami okularów jest bycie inteligentnym – w ten sposób odpowiedziała ponad połowa respondentów zapytana o pierwsze skojarzenie z okularnikiem. Równie często pojawiały się odpowiedzi mówiące o produktywności i wywiązywaniu się z zadań, które autorzy zebrali pod mianem “kompetentności”.

Najczęstszą odpowiedzią, którą można poczytać za w jakimś stopniu negatywną, jest przeświadczenie o słabszym zdrowiu, którym miałaby się cieszyć osoba w okularach. Nie da się ukryć: oprawki pojawiają się na nosie najczęściej wtedy, gdy faktycznie dochodzi do problemów ze zdrowiem oczu. Gorzej, gdy za tym przekonaniem idą kolejne, mówiące o niechęci do sportu lub nawet niższej atrakcyjności. Jak jednak wskazują autorzy raportu, podobne stereotypy można zaobserwować coraz rzadziej.

“Okularnik = kujon” – czyli dziecinne stereotypy

Ankietowani zwrócili uwagę na fakt, iż negatywne skojarzenia mogą pojawiać się przede wszystkim… u dzieci. Im młodszy Polak, tym bardziej skłonny do zarzucenia “kujoństwa” swojemu koledze lub koleżance w okularach. Kiedy pod koniec podstawówki zauważyłam pierwsze problemy ze wzrokiem, odwlekałam decyzję o wizycie u okulisty, bo okulary oznaczały “bycie kujonem” – mówi cytowana w raporcie respondentka.

Z wiekiem jednak dziecięce (i, przyznajmy, dziecinne) przekonania zaczynają nas opuszczać. 42 proc. ankietowanych stwierdziło, że osoba nosząca okulary wywołuje w nich pozytywne myśli. Ponadto 15 proc. osób przyznało, że okularników traktuje zupełnie neutralnie i nie ma żadnych szczególnych skojarzeń wiążących się z tą częścią garderoby.

Pomocna dłoń ze świata mody

Być może duży wpływ na taki stan rzeczy ma zmieniająca się – oczywiście na lepsze – moda okularowa. Dzięki nowym projektom oprawek i postępowi technicznemu w dziedzinie produkcji, oferta salonów optycznych prezentuje się nad wyraz bogato. W ten sposób każdy może znaleźć parę okularów dopasowaną idealnie do własnego stylu, charakteru i wyglądu.

Na tę kwestię zwróciła także uwagę współpracująca z autorami raportu psycholożka Monika Kotlarek: Jeszcze kilkadziesiąt lat temu oprawki i szkła były bardzo toporne, nie wyglądały zachęcająco i nikt tak naprawdę nie chciał ich nosić, jeśli nie musiał. Obecnie okulary nosi mnóstwo ludzi – także tych z pierwszych stron gazet. Ten element stroju stał się dla nas już czymś zupełnie normalnym, a osoby noszące okulary przestały wyróżniać się z tłumu.

Okulary: trendujący must-have?

W parze z tymi słowami idą również pozostałe wyniki ankiet składających się na całość raportu. Pośród głównych skojarzeń Polaków o okularnikach, zaraz obok inteligencji czy oczytania, pojawia się również moda. Okulary zatem coraz częściej zyskują nie tylko jako akcesorium stricte zdrowotne, ale też wyznacznik trzymania ręki na pulsie najnowszych trendów.

Na tym polu najważniejszym warunkiem jest jednak umiejętny dobór okularów do kształtu twarzy. Respondenci często zwracali uwagę na tę kwestię, dodatkowo przyznając, że wybór nowych oprawek rzeczywiście może wiązać się z trudnościami – wspomniało o nich aż 83 proc. ankietowanych. Pod tym względem Polacy starają się zatem kupować przede wszystkim bezpiecznie, na co zwróciła uwagę specjalistka od stylu Anna Czechowicz:

Polacy przeważnie wybierają uniwersalne modele okularów. Powiększa się jednak grono osób, które sięgają po wyróżniające się i ekstrawaganckie oprawki. Z mojego doświadczenia w pracy z klientami wiem, że na tak odważny wybór decydują się raczej osoby o wyrazistym temperamencie – mówi Czechowicz.

Okularnika portret własny

Jak jednak patrzą na siebie sami okularnicy? Dla 61 proc. z nich okulary stały się nieodłączną częścią wizerunku. Do tego ponad połowa ankietowanych przyznała, że w okularach faktycznie czuje się w jakiś sposób “mądrzej”. Prawie tyle samo osób stwierdziło, że jeśli oprawki dobrane są w umiejętny sposób, mogą rzeczywiście poprawiać pewność siebie (50 proc. odpowiedzi). Przy tym tylko 14 proc. respondentów uznało, że okulary źle wpływają na ich wygląd. Noszę okulary jak biżuterię, mimo że posiadam tylko jedną parę. W okularach, nawet bez makijażu, czuję się jakaś taka ładniejsza niż bez nich – podsumowała jedna z respondentek.

Można więc z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że powszechnie negatywne skojarzenia związane z osobami w okularach na szczęście mamy już za sobą. Dobrze dobrane oprawki mogą bowiem nie tylko poprawić nasz wzrok, ale również sposób odbierania w społeczeństwie.


Artykuł powstał we współpracy z blogiem wOkularach.pl. Na stronie znaleźć można porady, jak wybrać modne okulary i zadbać o zdrowy wzrok.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here