Witamina C i jej wpływ na organizm człowieka (cz. 2/2)

1
784

Witamina C nie jest wytwarzana przez ludzki organizm, przez co konieczne jest dostarczanie jej z pokarmem lub poprzez suplementację. Nie ma niestety dokładnych informacji o dziennym zapotrzebowaniu. Waha się ono w przedziałach 45-100 mg na dobę. Niektóre źródła podają jednak nawet 200 mg/dobę.

(Kliknij, aby przeczytać pierwszą część wpisu „Witamina C i jej wpływ na organizm człowieka„)

Witamina C należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie, z tego też względu nie jest gromadzona w organizmie, ale jest wydalana wraz z potem i moczem. Powoduje to, że nie można jej przedawkować. Jeśli jednak dzienne spożycie witaminy C przekroczy 1000 mg, może to skutkować zaburzeniami ze strony układu pokarmowego, m.in. bólami brzucha, biegunką, wymiotami, może również pojawić się reakcja skórna. Zbyt duże dawki kwasu askorbinowego mogą przyczyniać się do powstawania kamieni w nerkach, dlatego należy ją przyjmować ostrożnie.

Ludzki organizm jest tak skonstruowany, że w chwilach niedoboru poszczególnych składników wysyła nam sygnały, abyśmy podjęli potrzebne kroki. Tak samo jest w przypadku niedoboru witaminy C. Objawy, które mogą wskazywać na niedobór kwasu askorbinowego to m.in. utrata apetytu, szybkie męczenie się, łatwo pękające naczynia czy skłonność do tworzenia się sińców, krwawienie z dziąseł, utrudnione i wydłużone w czasie gojenie się ran, a także bóle stawów czy mięśni. Należy pamiętać, że zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta u osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze czy cukrzycę, palących czy będących pod wpływem ciągłego stresu. Również mieszkańcy większych miast wykazują wyższe zapotrzebowanie ze względu na obecność dużych ilości zanieczyszczeń i toksyn. Przyjmowanie niektórych leków może także być powodem zwiększenia zapotrzebowania na witaminę C lub wręcz być przyczyną hamowania jej wchłaniania, jak np. w przypadku kwasu acetylosalicylowego, czyli popularnej aspiryny.

Na rynku istnieje wiele preparatów zawierających w swoim składzie witaminę C. Jednak według badań witamina C występująca w suplementach diety nie może zastąpić swojego naturalnego odpowiednika występującego w przyrodzie. Dzieję się tak ze względu na obecne w roślinach bioflawonoidy (witamina P), które należą do naturalnych przeciwutleniaczy i nasilają działanie kwasu askorbinowego. Naturalna witamina C wraz z bioflawonoidami nie zakwasza organizmu i jest pozbawiona skutków ubocznych syntetycznego odpowiednika. Jest ona również łatwiej wchłaniana i dłużej utrzymywana w organizmie. Dlatego warto skorzystać z tego, co natura ma do zaoferowania i wykorzystać doskonale znane nam źródła naturalnego występowania witaminy C. Duże pokłady kwasu askorbinowego spotkamy w dzikiej róży, czarnej porzeczce, jarzębinie, aceroli, natce pietruszki oraz w owocach cytrusowych, m.in. pomarańczach, cytrynach, ale również w kiwi, truskawkach. Wśród warzyw warto zwrócić uwagę na czerwoną paprykę, kalafior czy szpinak. Jeśli jednak zdecydujemy się na witaminę C z apteki dobrze jest spytać o preparaty zawierające kwas askorbinowy naturalnego pochodzenia. Takie preparaty występują wraz ze wspomnianymi bioflawonoidami i będą lepiej przyswajane. Co prawda syntetyczna witamina C jest tańsza, ale gorszej jakości.

Słowem zakończenia

Jak widać, witamina C jest niezwykle ważnym składnikiem naszej diety. Warto zwracać uwagę na to, co jemy i pilnować, aby naszemu organizmowi niczego nie zabrakło. Dobre samopoczucie jest podstawą do działania i pozwala nam czerpać z życia to, co najlepsze. Natomiast przyjrzenie się witaminie C i być może wprowadzenie jej w większej ilości do naszej diety to krok do poprawy zdrowia. Bo przecież wszyscy chcemy czuć się jak najlepiej, prawda?

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here