Trump o stosunkach z Chinami

0

Ostatnio z powodu epidemii koronawirusa Donald Trump wypowiada się miękko o stosunkach z Chinami. Od początku swej prezydentury odnosił się krytycznie do Chin.

Amerykanie krytykowali Chiny za rozbudowę swych baz na wyspach Morza Południowochińskiego i nie uznawali roszczeń chińskich do wysp oddalonych o duże odległości od terytorium Chin. Trump nie ukrywał swojego niezadowolenia z powodu ogromnego deficytu handlowego USA z Chinami. Uważał, że Chiny nieuczciwie manipulują kursem swojej waluty. Trump używał twardych słów w ocenie polityki chińskiej, ale w praktycznych działaniach był ostrożniejszy.

Prezydent Trump w swoim raporcie o polityce zagranicznej i narodowej strategii bezpieczeństwa 17 grudnia 2017 r. uznał, że Chiny i Rosja mają na celu osłabienie amerykańskiej siły wpływów, interesów i stanowią zagrożenie dla amerykańskiego bezpieczeństwa i amerykańskiej prosperity. Obydwa kraje Chiny i Rosja należą według Trumpa do antagonistów zagrażających Stanom Zjednoczonym. W ocenie chińskiej, takie stanowisko Trumpa reprezentuje „zimnowojenną mentalność”.

Zarówno Waszyngton jak i Pekin obserwowały się wzajemnie i wyrażały zaniepokojenie próbami przeciwnej strony umocnienia swych pozycji w różnych rejonach świata. M.in. Amerykanów niepokoiły rosnące wpływy Chin w Afryce. Chińczycy uważnie obserwowali umacnianie pozycji USA na Dalekim Wschodzie. Stąd częste wizyty amerykańskich polityków z Waszyngtonu w Azji Południowo-Wschodniej oraz obecności okrętów wojennych USA na morzach, w tym m.in. w Wietnamie.

Administracja Trumpa wyrażała zaniepokojenie wzrostem chińskich wydatków na obronę. W latach 2002-2012 Chiny zmniejszyły swój budżet obronny z 1,4% do 1,21 % PKB Od czasu przejęcia prezydentury przez Xi Jinpinga w 2012 r. wydatki na obronę wzrosły do 1,28% GDP. Budżet obronny w 2018 r. wzrósł o 8,1%. Dodatkowe środki przeznaczone były na modernizację sprzętu wojskowego i poprawę warunków materialnych żołnierzy. Amerykanów niepokoiły chińskie plany budowy lotniskowców o napędzie nuklearnym, gazowym lub na ropę. Zwracali również uwagę na wejście w posiadanie Chin piątej generacji myśliwców J-20 i chińskie zaawansowane plany nad konstrukcją myśliwców szóstej generacji.

Administracja Trumpa wyraziła zaniepokojenie rozszerzającymi się wpływami i obecnością Chin w różnych rejonach świata przede wszystkim w Azji Południowo-Wschodniej, w Afryce a także w Ameryce Łacińskiej. Pentagon był niezadowolony z powodu rosnącego eksportu Chin na rynki latynoamerykańskie chińskiego sprzętu wojskowego i udziałem Chińczyków w szkoleniu wojskowym w niektórych krajach latynoamerykańskich. „Niektóre kraje Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Azji Południowo-Wschodniej i wysp na Pacyfiku wysyłają swoich oficerów do Chin wyłącznie na szkolenie na strategicznym poziomie do College of Defense Studies w National Defense University”.

Przedstawiciele administracji Trumpa oskarżali Chiny, że naruszają porozumienia handlowe z USA i że zachowują się nie fair w stosunkach z USA. W odpowiedzi na te zarzuty ambasador Chin w Polsce Liu Guangyuan w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” powiedział: „Stany Zjednoczone są światowym królem kłamstw. Umiejętnie manipulują. Są jak złodziej, który woła, by łapać złodzieja, tylko po to, by powstał chaos, jak konfabulujący niegodziwcy. Od marca ubiegłego roku rząd USA jednostronnie prowokuje chińsko-amerykańskie tarcia gospodarcze i handlowe, a Chiny są zmuszone do podejmowania środków odwetowych, by móc zdecydowanie bronić interesów własnego kraju i narodu. Jednocześnie Chiny zawsze zabiegały o rozstrzygnięcie sporu poprzez dialog i rozmowy oraz przeprowadziły kilka rund konsultacji gospodarczych i handlowych ze Stanami Zjednoczonymi. Za każdym razem powodem załamania rozmów było to, że USA nie przestrzegały danych obietnic i nie zachowywały się uczciwie”.

Kiedy na przełomie 2019/2020 wybuchła w Chinach epidemia koronawirusa z groźbą rozprzestrzeniania się w innych krajach, administracja Trumpa nie tylko ewakuowała obywateli amerykańskich z Chin, ale również ograniczała prawo do przyjazdu do USA obywateli nie tylko z Chin, ale również z innych krajów. W dniu 2 lutego 2020 roku The Tansportation Security Administration poleciła wszystkim liniom lotniczym, aby pytały pasażerów udających się do USA, czy w ciągu ostatnich 14 dni przebywali w Stanach Zjednoczonych. Chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych oskarżyło rząd Stanów Zjednoczonych, że przesadnie reaguje na epidemię coronawirusa w Chinach.

Równocześnie Trump mając na względzie prezydencką kampanię wyborczą 2020 r. już pod koniec poprzedniego roku zaczął pojednawczo wypowiadać się o stosunkach z Chinami. Mówił o potrzebie „niezwykłego” i „historycznego” porozumienia z Chinami, o potrzebie zysków dla biznesu amerykańskiego w handlu z Chinami i zapowiadał zawarcie z Chinami nowych porozumień gospodarczych. I tak się stało.

Poprzedni artykułRafał Mokrzycki: „Każdy koncert jest dla mnie wyjątkowy”. Wywiad.
Następny artykułStanisław Skibiński, syn ziemi chełmskiej, „Chełmski Długosz”
Longin Pastusiak
Prof. dr hab. Longin Pastusiak - politolog, amerykanista. Ukończył studia na Wydziale Dziennikarskim Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Wydziale Spraw Międzynarodowych University of Virginia w Stanach Zjednoczonych. W latach 1963-1993 pracował w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych. Od 1978 r. profesor nadzwyczajny, a od 1986 r. profesor zwyczajny. W latach 1994-2005 Profesor Uniwersytetu Gdańskiego. W latach 1985 -1988 Prezes Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych. Poseł Ziemi Gdańskiej w Sejmie I, II, III kadencji (1991-2001). Wiceprzewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu RP oraz przewodniczący stałych delegacji Sejmu i Senatu do Zgromadzenia Parlamentarnego NATO oraz do Zgromadzenia Parlamentarnego Unii zachodnioeuropejskiej W latach 2002-2004 wiceprezydent Zgromadzenia Parlamentarnego NATO. W latach 2001-2005 marszałek Senatu V kadencji. Profesor w Akademii Finansów oraz w Wyższej Szkole Zarządzania i Prawa w Warszawie. Obecnie jest profesorem w Akademii Finansów i Biznesu Vistula, gdzie jest Dyrektorem Instytutu Spraw Społecznych i Stosunków Międzynarodowych. Prof. Longin Pastusiak wykładał na uczelniach polskich i zagranicznych. Doctor honoris causa uczelni polskich i zagranicznych. Prof. dr hab. Longin Pastusiak jest autorem ponad 700 publikacji naukowych w tym ponad 90 książek. W 2015 r ukazały się następujące książki prof. L. Pastusiaka: * Polacy w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych, Bellona, Warszawa 2015. * Prezydenci USA w anegdocie. Od Trumana do Obamy, Bellona, Warszawa 2015. * Prezydent dobrych intencji. Polityka zagraniczna Baracka Obamy, Oficyna Wydawnicza “Adam”, Warszawa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here