Reklamy tanich dóbr i usług cz. 2: McDonald?s i Primark-Penneys

0

McDonalds commercialCZĘŚĆ 1 TEKSTU: "Reklamy tanich dóbr i usług: Ryanair" (kliknij)

Nieco inaczej reklamę postrzega tania sieć amerykańskich barów McDonald’s. Oferta jest w tym przypadku skierowana do wszystkich, a więc między innymi do dzieci, młodzieży, rodziców i ludzi biznesu, którym zależy nie tylko na cenie, ale przede wszystkim na szybkim i smacznym posiłku. W związku z powyższym reklamy telewizyjne firmy również przedstawiają różnorodnych ludzi, aby podkreślić, że McDonald’s zaprasza wszystkich, bez względu na wiek, wykonywany zawód, rasę czy płeć. Aktorzy grający w reklamach w większości przypadków sprawiają wrażenie otwartych i szczęśliwych. Niestety, czasem nie potrafią skutecznie udawać zadowolenia i używają trzymanych kubków do „odgrodzenia się”, a ich uśmiechy są nieszczere (1).

Na koniec warto wspomnieć o irlandzkiej sieci tanich sklepów odzieżowych Primark-Penneys. W uśmiechach wielu modelek z reklam również można wyczytać fałsz (2). Co do gestykulacji, choć nie ma tu żelaznych reguł i istnieje wiele wyjątków, zazwyczaj układ rąk i nóg wskazuje na skromność, otwartość lub uległość. Jedną z nielicznych modelek sieci Penneys, które mogłyby uchodzić za pewne siebie i swojego seksapilu, jest Angelina Jolie, choć i w tym przypadku twórcy reklamy ustawili ją w pozie stosunkowo uległej. Odnośnie reklam telewizyjnych, ponownie stosuje się tu ekspresyjną mimikę i gestykulację, a ceny i promocje są nachalnie wyeksponowane. W reklamach używany jest akcent standardowy, a intonacja wykracza poza normę (czasem zdecydowanie wyższy ton). I choć w większości reklam tanich produktów wykorzystuje się wymowę regionalną, ta duża, międzynarodowa firma postanowiła nie identyfikować się z żadną grupą społeczną, państwem ani regionem(3).


(1) P. Lewiński, Retoryka reklamy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008, s. 166.

(2) J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Rzeczpospolita Businessman Book, Gdańsk 2004, s. 191.

(3) http://www.youtube.com/watch?v=tyqlSpeLeFA&feature=related, 03.03.2012.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here