Przekładnie falowe i ich zastosowanie

0

Przekładnie przenoszące bardzo wysokie momenty obrotowe przy jednoczesnym zachowaniu małych gabarytów i niskiej masy to przykład przekładni falowych. Jest to nic innego jak przekładnia mechaniczna, w której przekazywanie napędu jest efektem przesuwania się fali odkształcenia podatnego wieńca. Przekładnia falowa składa się z elementu sztywnego, generatora fali oraz elementu podatnego.

Główne cechy oraz zastosowanie

Przekładnie falowe charakteryzuje cichobieżność oraz bardzo duża liczba par zębów, które współpracują ze sobą przy małych prędkościach wejścia w przypór. Ta ścisła współpraca zębów wpływa pozytywnie na długą żywotność przekładni, co sprawia, iż jej użytkowanie jest w stanie przynieść spore korzyści ekonomiczne. Możemy podzielić je na przekładnie zębate, gwintowe, cierne oraz łańcuchowe. Zazwyczaj wykorzystywane są w robotyce oraz mechanizmach napędowych o dużych przełożeniach, ale również w urządzeniach medycznych oraz technice obronnej.

Jak to działa?

W skrócie działanie przekładni falowych opisać możemy w następujący sposób: ruch współpracujących ze sobą kół to wynik sprężystych odkształceń koła podatnego. Sprężyste fale koła wytwarza generator fali, który obraca się i powoduje przemieszczanie fal odkształceń po obwodzie koła. Przekładnie falowe charakteryzuje duża dokładność kinematyczna oraz płynność pracy.

Przekładnia zębata, a falowa – gdzie tkwi różnica?

Innym przykładem przekładni mechanicznej jest przekładnia zębata. Przeniesienie napędu odbywa się tutaj za pośrednictwem zazębiających się wzajemnie kół zębatych. Przekładnie tego typu podzielić możemy na jednostopniowe (współpracuje jedna para kół zębatych), oraz wielostopniowe (pracuje więcej par kół zębatych), zewnętrzne i wewnętrzne, obrotowe (uczestniczą dwa koła zębate) oraz liniowe (koło zębate współpracuje z listwą zębatą). Wykorzystywane są one głównie w budowie maszyn, a do ich największych zalet należą: łatwość wykonania, małe gabaryty oraz możliwość przenoszenia dużych mocy. Pracują stosunkowo cicho, szczególnie jeśli są odpowiednio smarowane, charakteryzuje je duża równomierność pracy oraz bardzo wysoka sprawność. Osobną grupą przekładni zębatych są przekładnie obiegowe, falowe oraz zębate o zmiennym przełożeniu. Przekładnie zębate mają jednak kilka wad, a do tych najczęściej wymienianych należą sztywna geometria, wysoki koszt, potrzeba obfitego smarowania, brak naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem oraz niskie przełożenie dla pojedynczego stopnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here