Perswazja w marketingu

6
Perswazja będąca według jednych źródeł metodą retoryki[1], według innych zaś jedynie nawiązaniem do „tradycji retorycznej”[2], definiowana jest jako „wpływanie na przekonania odbiorcy za pomocą mowy przez oddziaływanie na jego rozum, wolę i emocje”. Powyższy opis należy jednak uzupełnić o stwierdzenie, iż perswazja, w przeciwieństwie do manipulacji, nie powoduje szkody osobom przekonanym do danego poglądu[3]. Co więcej, jak uważa prof. Jerzy Bralczyk:
Słusznym wydaje się rozróżnienie dwóch aspektów nakłaniania, które tu umownie zostaną nazwane dyrektywnością i perswazją (…). Za dyrektywne uznamy wezwanie do zachowań aktywnych (nawet wezwania pośrednie), za perswazyjne – wypowiedzi stymulujące postawy, które z kolei powinny sprzyjać pożądanym zachowaniom się[4].
Z założenia wypowiedzi perswazyjne powinny być na tyle ukryte, żeby było jak najtrudniej je zdemaskować. Powoduje to poważny problem z dokładnym ich rozpoznaniem, gdyż ciężko wskazać, czy nadawca miał zamiar użyć wypowiedzi perswazyjnej czy też było to działanie niezamierzone[5].
Kup moją książkę pt. "Jak politycy nami manipulują":
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 1: Zakazane techniki"
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 2: Przemowy w praktyce"


[1] http://portalwiedzy.onet.pl/88207,,,,perswazja,haslo.html, 23.08.2010.

[2] I. Kamińska-Szmaj, Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć. [w:] P. Krzyżanowski, P. Nowak (red.), Manipulacja w języku. Lublin 2004, s. 20.

[3] Ibidem.

[4] J. Bralczyk, O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych, Warszawa 2002, s. 18.

[5] I. Kamińska-Szmaj, Propaganda, perswazja, manipulacja…, op. cit., s.21.

Poprzedni artykułTomasz Bagiński promuje polską prezydencję
Następny artykułNauczyciel na kursie na University of Kent, Canterbury 07.2011
Paweł Rogaliński
Dr Paweł Rogaliński jest politologiem, medioznawcą, filologiem oraz twórcą Przeglądu Dziennikarskiego. Od 2015 roku należy do prestiżowej grupy Światowych Odpowiedzialnych Liderów Fundacji BMW Stiftung Herbert Quandt. Za swoje osiągnięcia nagradzany na całym świecie, m.in. w Londynie, Berlinie, Rio de Janeiro, Warszawie, Brukseli i Strasburgu. Ukończył następujące kierunki studiów na Uniwersytecie Łódzkim: stosunki międzynarodowe: nauki polityczne, zarządzanie oraz filologię angielską, osiągając przy tym ogólnokrajowe sukcesy naukowe (m.in. Studencki Nobel). W 2021 roku obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie rozprawę doktorską pt. "Model polityka popularnego w komunikacji politycznej w państwach anglosaskich". Jego ostatnia książka pt. „Jak politycy nami manipulują. Zakazane techniki” (Wydawnictwo Sorus, Poznań 2013) z powodu dużej popularności doczekała się dodruku już w kilka miesięcy po wydaniu. Więcej na stronie oficjalnej: www.rogalinski.eu.

6 KOMENTARZE

  1. A mnie takie rozróżnienie na dyrektywność i perswazję wydaje się pozbawione sensu. Dla płacących klientów liczy się przecież tylko ostateczny rezultat, a nie droga dojścia do niego.. Takie podziały mi się kojarzą bardziej z akademickimi rozważaniami, a nie z konkretnym praktycznym know-how.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here