„Raaga Science” – Indie

0

W ciągu ostatnich miesięcy z racji pandemii zaszło wiele zmian w funkcjonowaniu życia kulturalnego, w tym muzycznego. Większość muzyków utrzymujących się z koncertów straciła zarówno możność zarobkowania, jak i kontakt z odbiorcami. Z tego powodu pojawiło się wiele inicjatyw, mających na celu zapełnienie tej luki, głównie poprzez koncerty online. Były to zwykle działania oddolne, organizowane przez samych muzyków, ale pojawiły się też różne formy wsparcia zarówno ze strony wolontariuszy, jak i pewnych organizacji. Słuchacze mogli odwdzięczyć się muzykom za koncerty poprzez donacje – przekazywane bezpośrednio na konta muzyków, bądź za pośrednictwem owych organizacji. Pojawiły się też próby biletowania koncertów online. Ja także rozpocząłem w kwietniu organizowanie tego rodzaju koncertów, w których prezentowałem moją twórczość. Chciałbym przy tej okazji wyrazić wdzięczność osobom, które stworzyły na Facebook-u grupę „Gramy koncerty online” i wydatnie pomogły mnie oraz wielu innym muzykom, a także Polskiej Fundacji Muzycznej (akcja #zostanzmuzyka).

Z racji moich kontaktów z muzykami indyjskimi wszedłem wiosną w kontakt z grupą osób, które prowadzą indyjskie stowarzyszenie „Raaga Science”, a następnie miałem przyjemność uczestniczyć w całodniowym festiwalu online, zorganizowanym i zrealizowanym w dniu 24.05.2020 przez te osoby. Wzięli w nim muzycy z wielu krajów, grający różnego rodzaju muzykę. Ponieważ jestem pełen uznania dla celów owego stowarzyszenia, a jednocześnie mogę osobiście potwierdzić efektywność jego działania, zamieszczam poniżej skrótowe tłumaczenie tekstu prezentującego zarówno założenia, jak i dokonania „Raaga Science”.

Słowo „raaga” (także „raga” lub „raag”) oznacza utwór klasycznej muzyki indyjskiej. Nie są to kompozycje, lecz uświęcone tradycją struktury (jak następstwo poszczególnych części, skala, rytm itp.), na bazie których wykonawcy tworzą – improwizując – swoje wersje owych utworów. Tak więc na koncertach mamy każdorazowo do czynienia właściwie z nowym, stworzonym w momencie występu utworem. Podobnie jest w przypadku muzyki zarejestrowanej na płytach. Powtarzają się pewne elementy, ale są one tylko ramami do improwizacji. Jest to bardzo ciekawe (i dziwne) dla osób wychowanych w zachodniej tradycji muzyki klasycznej, w której utwory są w całości zapisane, a wykonawcy mogą tylko interpretować w pewnym zakresie zapis. Możemy przyrównać w pewnym stopniu ragi do utworów jazzowych, w których temat (melodia) jest punktem wyjścia do improwizacji kolejnych muzyków i to właśnie owe improwizacje są najważniejszym elementem danego wykonania koncertowego czy nagrania. Słowo „science” oznacza po angielsku naukę.

Zapraszam do zapoznania się ze skróconą i opracowaną przeze mnie wersją tekstu, który otrzymałem od założyciela „Raaga Science”:

Stowarzyszenie „Raaga Science” to portal dla artystów wykonujących indyjską muzykę ludową i klasyczną. Założyciel – Nawab Khan – to artysta grający na cymbałach indyjskich „santur”, który zagrał wiele koncertów w Indiach i innych krajach. Dziedziczy długą rodzinną tradycję muzyczną, będąc przedstawicielem ósmego pokolenia muzyków.

Jak sama nazwa wskazuje, „Raaga Science” to połączenie sztuki i nauki, które ma na celu przynieść rozwój ludzkiemu umysłowi, ciału i duchowi, a także szerzyć świadomość terapeutycznego aspektu muzyki. Klasyczna muzyka indyjska została stworzona przez naszych przodków nie dla rozrywki, ale dla dobra ogółu społeczeństwa. Najpierw wyrafinowana muzyka (jaką jest indyjska muzyka klasyczna) była dostępna tylko dla nielicznych. Później została udostępniona ogółowi społeczeństwa i stała się źródłem rozrywki. Jednak „Raaga Science” stawia sobie za cel przywrócenie sztuki w oryginalnej formie, mając na celu uzdrowienie społeczeństwa.

Działacze „Raaga Science” docierają do twórców muzyki ludowej i wspierają ich finansowo. Na portalu „Raaga Science” prezentowane są występy muzyczne, taneczne, joga i lekcje klasycznej muzyki indyjskiej.

Oto kilka akcji „Raaga Science”, które zyskały uznanie międzynarodowe:

The Flute Festival

Vasudev Qutumbkam – international music collaboration 

6 Gharans of Tabla Festival 

Marwar Festival of Folk Artists 

Swablamban series of folk music festival – działanie realizowane co tydzień

Qawwali Festival 

 

Dzięki cudownym „prawdziwym miłośnikom muzyki”, którzy wsparli „Raaga Science” i zapewnili niezbędne zasoby, aby ją utrzymać, organizacja ta zaczęła funkcjonować od małych wiosek w dystrykcie Jodhpur (Indie) i okolicach, aby rozszerzyć działalność i wspierać artystów także na poziomie międzynarodowym.

„ Raaga Science” co tydzień dodaje do swojej listy aż 20 artystów, pomaga im finansowo i zapewnia im platformę online do wykonywania muzyki oraz przyczynia się do ich rozwoju artystycznego. Z niecierpliwością czekamy na osoby, które mogą nam pomóc w zbieraniu funduszy, a także na wolontariuszy z każdego regionu. Prosimy o informacje zarówno na temat potencjalnych sponsorów, jak i potrzebujących pomocy artystów z całego świata.

Stowarzyszenie „Raaga Science” jest otwarte, aby współpracować z ludźmi zaangażowanymi w ratowanie sztuki i z artystami świata muzyki. Naszym celem jest wsparcie zarówno muzyki klasycznej, jak i ludowej z całego świata. Obiektem naszych działań są także inne dziedziny sztuki. Zapraszamy z otwartym sercem do współpracy wszystkich, którzy chcieliby nas wesprzeć w naszym działaniu pomagania wykonawcom, którzy potrzebują takiej pomocy.

Oto nazwiska kilku artystów, którzy otrzymali pomoc od „Raaga Science”:

  1. Sikandar Khan Langa – śpiewak ludowy z Radżastanu
  2. Shoukat Andaaz – wykonawca pieśni w stylu qawwali z miasta Jodhpur
  3. Mangla Ram Bhopa – muzyk grający na starożytnym instrumencie ravanhatta (ravanastron) – Jodhpur
  4. Manoj Bhatt – lalkarz z miasta Jaipur 
  5. Tarif Khan Manganiar – muzyk ludowy z miasta Jaisalmer 
  6. Hasnain Nizami – muzyk tradycji sufi z miasta Hyderabad 
  7. Saqlain Nizami – muzyk tradycji sufi z New Delhi
  8. Shyaam Jodhpuri – tancerz w stylu „Bhawai” z Radżastanu 
  9. Sugna Ram Bhopa – tancerka i muzyk w stylu „Pabuji Ki Phad” – Radżastan

 

Kontakt: Raaga Science na Facebook-u.

Nawab Khan jako wykonawca:

https://www.youtube.com/watch?v=EhcjeVGNlOkhttps://www.youtube.com/watch?v=EhcjeVGNlOk

https://www.youtube.com/watch?v=D3mocHyITm0

Ragi:

https://www.youtube.com/watch?v=UTjFCxou2Ds&t=14s

https://www.youtube.com/watch?v=f1tdgw_AeBY

Akcje przeprowadzone przez „Raaga Science”:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=294904958529712&id=112068140414417

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=154975332790364&id=112068140414417

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=622035965073144&id=112068140414417

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=639790889958564&id=112068140414417

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=262956484770239&id=112068140414417

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=314949859530121&id=112068140414417

Poprzedni artykułLiga Mistrzów: Półfinał: RB Leipzig zagra z Paris Saint-Germain
Następny artykułŁukasz Sobolewski: „Kciuki będę trzymał za Bayern”. Wywiad
Lucjan Wesołowski
Lucjan Wesołowski - absolwent Uniwersytetu Łódzkiego na wydziale filologii polskiej. Muzyk – kompozytor i multiinstrumentalista. Jego muzyka instrumentalna została wydana w różnych krajach na ponad 20 płytach kompaktowych. Napisał ilustrację muzyczną do 8 spektakli teatralnych i wiele piosenek, wydanych na kilku płytach. W latach 80. był znany jako wykonawca poezji śpiewanej (główna nagroda na festiwalu „Śpiewajmy Poezję” w Olsztynie w roku 1984). W latach 1993-2014 mieszkał we Włoszech, gdzie prowadził firmę międzynarodowego pośrednictwa biznesowego. Zajmuje się duchowością Wschodu od lat 70. Spędził ponad rok w ośrodkach jogi i buddyjskich w Niemczech, Włoszech, Indii i Polsce. Publikował artykuły dla prasy polskiej i włoskiej na tematy muzyczne i duchowe. Autor książki pt. „Moje ABC duchowości”. Prowadzi warsztaty rozwoju osobowości.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here