Wódka z trawką na topie

6

 Katarzyna PłońskaPolmos Białystok jest firmą towarzyszącą Polakom już od 80 lat i znaną głównie z marek takich jak Żubrówka i Absolwent. Należąc niegdyś do Skarbu Państwa, a obecnie do amerykańskiego Central European Distribution Corporation, stał się  największym producentem alkoholi w Polsce. Spółka z powodzeniem sprzedaje swoje produkty nie tylko w kraju, ale i na rynkach zagranicznych. O tajnikach handlu polską wódką na świecie opowie Katarzyna Płońska, kierownik ds. eksportu CEDC.

Od kiedy eksportują Państwo alkohole?

Polmos Białystok sprzedaje swoje produkty na rynkach międzynarodowych już od lat siedemdziesiątych XX wieku.

Jak szeroko zakrojony jest eksport chluby waszej firmy – Żubrówki?

Żubrówka Bison Grass Vodka to nasza kluczowa marka i  jest dostępna w ponad 30 krajach. W lipcu ubiegłego roku, na rynkach międzynarodowych  zmieniła ona swoje oblicze, dzięki wprowadzeniu nowego opakowania, zaprojektowanego przez amerykańską agencję Pearlfisher.

Który kraj kupuje najwięcej wódki tego rodzaju?

Jej największą sprzedaż odnotowujemy we Francji, gdzie Żubrówka jest na drugim miejscu wśród importowanych wódek kategorii Premium. Inne kluczowe rynki to Japonia, Wielka Brytania oraz Australia. W listopadzie zeszłego roku Żubrówka zagościła w Stanach Zjednoczonych. Poza tymi krajami jest ona obecna także na wielu lotniskach w Europie.

Kto sprzedaje produkty Polmosu Białystok za granicą?

Na wielu rynkach europejskich, Bliskim Wschodzie,w Australii, Nowej Zelandii i Meksyku pracujemy w ramach sieci firmy Pernod Ricard. W innych częściach świata budujemy dystrybucję we współpracy z innymi partnerami handlowymi. Na przykład w Wielkiej Brytanii Żubrowka jest dystrybuowana przez wyłącznego importera – firmę Marblehead Brand Development, który pracuje z tą marką od 1999 roku. Drugi rodzaj wódki, której eksport systematycznie rośnie przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, to Absolwent, sprzedawany na rynkach międzynarodowych pod nazwą Graduate. Na Wyspach wyłącznym jej importerem jest The Drinks Company.

Jak wygląda kampania reklamowa polskich alkoholi?

W Wielkiej Brytanii podejmowane są liczne działania PR  na rzecz Żubrówki. Na tym polu współpracujemy z agencją NBPR. Żubrówkę znajdziemy też w branżowych magazynach takich jak: Drinks International, Spirit Business, Drinks Business, Theme, Class. Na Wyspach powstał nawet Bison Club, grupujący miłośników tejże wódki. Natomiast we Francji i w Bułgarii przeprowadziliśmy kampanię billboardową.

Duża część reklamy skupia się na Wyspach Brytyjskich.

Owszem. Rynek angielski jest postrzegany przez wiele marek międzynarodowych jako „okno wystawowe”. Doceniając ten fakt, dla wzmocnienia wizerunku marki ściśle współpracujemy z tamtejszymi barmanami z wybranych pubów i klubów nocnych.

Na czym polega to współdziałanie?

Sieć tych relacji umożliwia tworzenie nowych receptur koktajli. W wielu prestiżowych klubach (między innymi w Londynie, Glasgow, Manchester) Żubrówka jest ulubionym składnikiem licznych drinków, skomponowanych na bazie naszej wódki.

Żubrówka o kilkusetletniej tradycji zdobyła już wiele cennych nagród.

I to nie tylko w Polsce. W tym roku, prócz wielu innych wyróżnień, ponownie zdobyliśmy złoty medal w Monde Selection w Brukseli. Na samych Wyspach Brytyjskich Żubrówka otrzymała złoty medal w dwóch kategoriach w konkursie Vodka Challange 2008. Zostaliśmy też Mistrzem Europy Wschodniej i otrzymaliśmy pierwsze miejsce za pomysłowe opakowanie w konkursie Vodka Master. A to tylko część z wielu przyznanych nam nagród.

Kto za granicą kupuje nasz rodzimy alkohol? Czy jest to wyłącznie Polonia?

Żubrówka Bison Grass Vodka nie jest alkoholem adresowanym wyłącznie do konsumenta polonijnego. Wszyscy ci, którzy poszukują unikalnego smaku i mają wiedzę na temat różnic istniejących wśród wódek, cenią naszą markę.

A Absolwent?

Tu sprawa wygląda nieco inaczej. Wódka ta jest marką numer 1 na rynku polskim w sektorze mainstream. Duża świadomość istnienia marki w kraju powoduje, że nasi klienci z Wielkiej Brytanii i Irlandii to w dużej mierze Polonia. Jednak, co odnotowujemy ze szczególną satysfakcją, Absolwent-Graduate coraz częściej zyskuje akceptację rodowitych Anglików i Irlandczyków, którzy doceniają jakość naszych wódek.

Gdzie, będąc na Wyspach, można kupić alkohole Polmosu?

Zarówno Żubrówka, jak i Graduate dostępne są w sieciach sklepów: Wal-mart, Asda, Waitrose, Morrison, Oddbins, Sainsbury’s, Tesco, Makro Cash and Carry, Wine Celler Group. Jak już wspominałam, Żubrówka pozycjonowana jest na rynkach międzynarodowych w segmencie Premium, powyżej Absoluta, Stoli, Finlandii, Wyborowej. W Stanach Zjednoczonych znajduje się w sektorze Super Premium obok Ketel One, Grey Goose i Belvedere.

Jakie są prognozy eksportu produktów Polmos Białystok na najbliższe lata?

Oczywiście celem jest  systematyczny wzrost handlu naszymi produktami za granicą. Sprzedaż wódek na świecie, przede wszystkim w segmencie Premium, dynamicznie wzrasta. W 2007 roku zbyt w tej kategorii zwiększył się aż o 6,5% w stosunku do roku poprzedniego, osiągając 92 miliony 9-litrowych kartonów. Kategoria wódek Premium to dla nas wielkie wyzwanie, dlatego wszelkie działania i wysiłki kierowane są na umacnianie pozycji marek Polmosu na zdobytych już rynkach oraz poszerzanie dystrybucji o nowe terytoria.

Dziękuję za rozmowę.

tagi: trunki, alkohole, kuchnia, rynek wódek
——————————
„MAGAZYN POLONIA”, LUTY 2009, VOL 6, NO 2, str. 66-67

6 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here