Kwasy omega 3 a zdrowie

0

Choć kwasom omega-3 poświęca się coraz więcej uwagi, ciągle jeszcze wielu z naszych rodaków ma trudności z udzieleniem odpowiedzi na pytanie o to, jaki jest ich wpływ na zdrowie i jakie konsekwencje może mieć ich niedobór. Warto to zmienić zwłaszcza, że bardzo często mamy do czynienia z mitami, których obalenie leży w naszym własnym interesie.

Kwasy omega-3 – znaczenie dla organizmu

Kwasy omega-3 zaliczamy do tak zwanych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, w literaturze naukowej często więc ich opisywanie odbywa się z wykorzystaniem skrótu NNKT. Mogą one oddziaływać na nasz organizm na wiele sposobów, kluczowe znaczenie wydaje się mieć jednak to, że właśnie one sprawiają, że nasz mózg funkcjonuje prawidłowo. Oczywiście, kwasy omega-3 nie są jedynymi, na jakie nasz mózg zgłasza zapotrzebowanie, to właśnie one są jednak tymi o wiodącym znaczeniu.

Mówiąc o właściwościach kwasów omega-3 nie można zapominać również o tym, że są ważnym uczestnikiem procesów składających się na budowę błon komórkowych. Wpływają na utrzymanie odpowiedniej ruchliwości plemników i odpowiadają za właściwą pracę siatkówki oka.

Konsekwencje niedoboru kwasów omega-3

Jeśli nie dbamy o to, aby zapewnić organizmowi dostęp do kwasów omega-3 w odpowiedniej ilości, napotykamy na poważny problem. Do głosu dochodzą wówczas kwasy omega-6, inne NNKT, które w normalnych warunkach są naszymi sojusznikami, bez towarzystwa kwasów omega-3 stanowią jednak obciążenie dla organizmu z uwagi na swoje działanie prozapalne oraz prozakrzepowe.

Na szczęście, nasz organizm wysyła sygnały, które dość łatwo można zinterpretować we właściwy sposób. O niedoborach kwasów omega-3 świadczy przede wszystkim wrażenie ogólnego osłabienia występujące w połączeniu z ogólnym gorszym samopoczuciem, obniżenie odporności oraz tendencja do przybierania na wadze. Sygnałem alarmowym mogą być też nieprzyjemne skurcze pojawiające się tuż po wysiłku, pojawienie się w nadmiarze woskowiny w uszach oraz zespół suchego oka zwłaszcza, jeśli wcześniej problem ten nam nie doskwierał.

Jak dostarczać do organizmu kwasy omega-3

Najważniejszym źródłem kwasów omega-3 są ryby i to właśnie o ich obecności w naszej diecie powinniśmy myśleć w pierwszej kolejności, jeśli zależy nam na wyeliminowaniu problemu niedoboru tych NNKT. Nie można jednak zapominać o tym, że nie wszystkie są tak samo wartościowe, należy więc wystrzegać się tych, które pochodzą z zanieczyszczonych zbiorników wodnych. Owszem, i one są cennym źródłem wspomnianych kwasów, mogą jednak dostarczać do naszego organizmu również metale ciężkie, a tego wolelibyśmy uniknąć.

Jeśli dieta bogata w ryby nie przynosi spodziewanych rezultatów, warto pomyśleć również o odpowiedzialnej suplementacji. Ta przydaje się zwłaszcza osobom, które zmagają się ze mianami miażdżycowymi, coraz częściej zwraca się bowiem uwagę na to, że kwasy omega-3 pozwalają na skuteczną walkę ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu. Warto o niej pomyśleć także w kontekście dzieci, może się bowiem okazać, że właśnie brak tych NNKT wpływa niekorzystnie na ich sukcesy edukacyjne.

 herbavit.com.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here