Andrzej Fogtt – artysta wielki, szalony i niezwykły!

2

W szacownym Przeglądzie Dziennikarskim już od dawna zamierzałem napisać o Jego dorobku i talencie. Teraz jest ku temu szczególna okazja, gdyż właśnie w warszawskiej galerii Robbit Holl Art Room trwa (do końca czerwca) najnowsza wystawa Jego obrazów. Wspaniałych, na ogół dużych rozmiarów, przed którymi stoi się długo, wpatrując w iskrzące w nich życie, postaci, fragmenty otaczającej natury (to coś znacznie więcej niż tylko przyrody).

Andrzej Fogtt obraz 2Każdy może sam sobie interpretować te dzieła. Twórczość Andrzeja Fogtta zawsze zmuszała widza do aktywności, czaruje kolorami, wibracją materii, nie mającą nic wspólnego z realistycznym widzeniem świata. Ale też nie są to obrazy abstrakcyjne. Jest w nich „język ciała” i materia. Portrety i pejzaże, które tym razem wystawia, dają nam poczucie energii człowieka i natury. Również poczucie głębi i prawdy, nie tylko samej estetyki prezentowanej formy.

Dlaczego o tym Artyście chciałem napisać już dawno? Odpowiedź jest prosta: Fogtt należy do najwybitniejszych artystów malarzy współczesności.

Jest m.in. zdobywcą Grand Prix XII Współczesnego Malarstwa Polskiego (Szczecin 1984), a wcześniej – w 1976 – otrzymał wyróżnienie na XI Ogólnopolskiej Wystawie Młodych w Sopocie. Reprezentował Polskę na słynnym Biennale Sztuki w Wenecji ( 1984 ). Wielkim echem odbiły się jego wielkie, naprawdę WIELKIE wystawy indywidualne, m.in. w Zachęcie (w naszej Narodowej Galerii Sztuki), w Instytucie Polskim w Paryżu. Wystawiał też w Berlinie  (w Galerii pod wieżą telewizyjną), w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w galerii „Zapiecek”, na Zamku w Reszlu i w wielu, wielu innych miejscach w Polsce i na świecie.

Urodził się w Poznaniu (w 1950 r.), ale jak gdyby „od zawsze” mieszka i tworzy w Warszawie. Dyplom uzyskał w pracowni Zdzisława Kępińskiego i Magdaleny Abakanowicz.

Andrzej Fogtt obraz 1Każdy jego obraz, bez względu na temat, jest orgią kolorów, albo czerni „bez dna”. Jest niezwykłą kompozycją przestrzeni, która poprzez sztukę chce „uwolnić” świat od złego. Dać człowiekowi „energię” spełnienia się, a ludziom powodzenie w realizacji ich człowieczeństwa.

Jako Artysta –  Foggt jest wciąż „Młody”, niepokorny, zaskakuje pomysłami, nie dającymi się porównać do niczego, ani z nikim. Jest sam sobie „sterem, żeglarzem, okrętem”. Jego obrazy są zapisem jego własnej wyobraźni, jego własnej energii, którą przekazuje innym. Pięknie wydane są dwa albumy (Andrzej Fogtt), a ten który towarzyszy obecnej wystawie – nosi tytuł: „Tobie”. Można w nich prześledzić rozwój kariery Artysty i podziwiać zawarte w nim reprodukcje Jego twórczości.

Andrzej Fogtt zasłynął też przed laty projektem „Wieży pokoju”, który wciąż czeka na realizację. „Wieża” ze szkła (urządzona wewnątrz niezwykle funkcjonalnie) mogłaby stanąć np. nad Wisłą; symbolizować ideę współpracy narodów w służbie pokoju, z wykorzystaniem kultury i sztuki jako ponadpartyjnego porozumienia. Gorąco Artyście i sobie życzę spełnienia tego marzenia. Zachęcam PT Czytelników Przeglądu Dziennikarskiego do zapoznania się ze sztuką tego niezwykłego artysty malarza. Wiem, że na Pradze ma swoją pracownię, w której chętnie przyjmuje i rozmawia ze swymi fanami.

Poprzedni artykułPraktyczne porady: butonierki
Następny artykułBundesliga: SC Freiburg – Mają świetnych piłkarzy…
Karol Czejarek
Karol Czejarek, doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa; magister filologii germańskiej, tłumacz przysięgły z języka niemieckiego; członek Związku Literatów Polskich; profesor nadzwyczajny b. Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora, wieloletni adiunkt - kierownik po. Zakładu Kulturoznawstwa Stosowanego w Instytucie Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego; nauczyciel mianowany j. niemieckiego w szkołach średnich; przedstawiciel stowarzyszenia „ost-west-forum Gut Goedelitz” w Warszawie. Inicjator i redaktor (wspólnie m.in. z Tomaszem Pszczółkowskim), Biografii polsko-niemieckich pt. „Historia pamięcią pisana”, „Polska między Niemcami a Rosją” oraz Redaktor „Dzieł zebranych Hansa Hellmuta Kirsta”. Autor książek: „Nazizm, wojna i III Rzesza w powieściach Hansa Hellmuta Kirsta”, monografii o Annie Seghers, antologii niemieckich pisarzy wojennych pt. „Sonata wiosenna”, gramatyki niemieckiej „Dla ciebie” (wspólnie z Joanną Słocińską), oraz spolszczenia (z synem Hubertem) „Collins German Grammar” i „Collins Verb Tables” (przy współudziale Ewy Piotrkiewicz-Karmowskiej). Współautor publikacji „Polen – Land und Leute” oraz albumów „Polska” i „Szczecin”. Członek Komitetu Naukowego Międzynarodowej Konferencji nt. „Praw człowieka” w Sejmie RP Przełożył z j. niemieckiego m.in. Georga Heyma, Guentera Kunerta, Hansa Hellmuta Kirsta, Hansa Walldorfa, Christy Grasmeyer, Heinera Muellera. Wykładał m.in. Historię literatury niemieckiej, Metody nauczania j. obcych, Problematyka UE i Globalizacji oraz prowadził ćwiczenia m.in. ze sztuki tłumaczenia i znajomości praktycznej j. niemieckiego. Również (na UW, jak i AH w Pułtusku) – seminarium magisterskie. Autor licznych artykułów i recenzji; aktualnie zastępca red. nacz. Przeglądu Dziennikarskiego. Przed rokiem 1990 – m.in. kierownik księgarni, sekretarz Szczecińskiego Towarzystwa Kultury, dyr. Wydziału Kultury PWRN w Szczecinie; dyrektor Centralnego Ośrodka Metodyki Upowszechniania Kultury, dyr. Departamentu plastyki w Ministerstwie Kultury i Sztuki, dyr. Wydziału Kultury Urzędu m.st. Warszawy i Dyr. dep. Książki MKiS.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here