Wnioski: powierzchowność i komunikacja niewerbalna (cz. 5)

6
233

W poniższym zestawieniu analizowane są wszystkie wymienione wcześniej przykłady marek firm i polityków. Ma to na celu uzyskanie dokładniejszych danych, choć oczywistym jest fakt, że przy wynikach i ostatecznych osądach najważniejsze pozostają przykłady najszerzej opisane (reklamy Pierce?a Brosnana, Tesco oraz przemówienia Margaret Thatcher). Jak widać, w razie potrzeby zgłębienia danego tematu, wykorzystywane są kolejne materiały graficzne lub filmowe. W takim przypadku uzupełniane są one o kolejne przypisy, by nie było wątpliwości, skąd właśnie taka ocena danego elementu.

Powierzchowność w reklamach i przemówieniach

 

  budowa ciała postawa kolorystyka ubiór podpis
Vera Wang

szczupła, wysoka

prosta

czarny, szary, biały, mocny makijaż u kobiet podkreślający pewność siebie

elegancki

Niewielkie litery, pochylone w prawo

Marc Jacobs

wysportowana, szczupła

leżąca z pochyloną głową

srebrny, biały, czarny

brak

duże litery, lekko pochylone w prawo

Calvin Klein

wysoka, szczupła, wysportowana

prosta

czarny, biały, szary

elegancki, bielizna

nie jest używany

Rolls Royce

szczupła, wysoka

prosta

czarny

elegancki

0

Dodge Viper

szczupła, wysoka

siedząca

czarny, biały

elegancki

0

Pierce Brosnan

szczupła, wysoka

prosta, stojąca lub siedząca

czarny, biały, błękitny elegancki

duże litery, pismo proste

Ryanair

brak selekcji kandydatów według wyglądu; osoby niskie oraz wysokie, szczupłe i puszyste

dowolna (czasem zgarbiona)

dowolna dowolny (bielizna, bokserki, klapki, garnitur, koszula flanelowa itp.)

nie jest używany

McDonald’s

brak selekcji kandydatów według wyglądu; osoby niskie oraz wysokie, szczupłe i puszyste

dowolna

dowolna dowolny (garnitur, koszula flanelowa, fartuch)

0

Primark-Penneys

selekcja kandydatów wg. wyglądu tylko na wybranych reklamach

dowolna

dowolna prócz odzieży w sprzedaży- strój codzienny (a nawet szlafrok)

0

Tesco

brak selekcji kandydatów według wyglądu; osoby niskie oraz wysokie, szczupłe i puszyste

dowolna, często zgarbiona

dowolna, różnorodna

dowolny (garnitur, koszula flanelowa, fartuch)

0

George H. W. Bush

wysoki, szczupły

prosta

czarny, biały, błękitny

elegancki (garnitur)

duże litery, pismo proste

John McCain

niski, z lekką nadwagą

prosta

czarny, biały, błękitny

elegancki (garnitur)

duże litery, pismo pochylone w prawo

Margaret Thatcher

niska, szczupła

prosta

czarny, biały, granatowy, szafirowy, szary, bordowy (1)

elegancki (żakiet, garsonka, itp.)

duże litery, pismo proste

 

Z powyższej tabeli można wyciągnąć kilka podstawowych wniosków. Po pierwsze, modelki i modele reklamujący produkty luksusowe są najbardziej zbliżeni wyglądem do ogólnie przyjętego ideału ? są szczupli, wysportowani, wysocy, o wymaganych kształtach ciała. Są też wyprostowani. W przypadku reklam tanich dóbr i usług, nie używa się rygorystycznej selekcji kandydatów, lub stosuje się taką, by przedstawić maksymalną różnorodność klientów. W związku z tym w klipach i na billboardach pojawiają się osoby puszyste, niskie czy zgarbione. Politycy z kolei, nie mogąc wpłynąć na swój wzrost ani budowę ciała, mogą pokładać nadzieje jedynie we właściwym zarządzaniu wrażeniem. Starają się przy tym za wszelką cenę sprostać stawianym przez społeczeństwo wymaganiom. Mówcy o niewielkim wzroście robią więc wszystko, by wydawać się wyższymi, a ci o nadwadze ? by zakryć swoją otyłość. Mimo to, rzadko kiedy udaje im się osiągnąć wygląd modeli z reklam dóbr luksusowych, stąd o wiele częściej przypominają aktorów z promocji tańszych produktów.

 


(1) http://fashion.telegraph.co.uk/news-features/TMG3364840/The-woman-who-pioneered-power-dressing.html, 26.04.2012.