Wnioski: podpis i mimika twarzy (cz. 7)

4
403

(kontynuacja tematu z poprzednich wpisów. Linki do nich dostępne są w komentarzu pod tym wpisem)

Odnośnie używania podpisów w celach marketingowych, niemal od razu widać, że jest to swego rodzaju przywilej, z którego korzystają głównie marki luksusowe i politycy. Tanie sieci zazwyczaj nie używają w swoich znakach graficznych konkretnych nazwisk, gdyż te ostatnie mają za zadanie wskazywać na wysoką jakość produktu i pełnić rolę rekomendacji.

Firmy te ograniczają się więc do tymczasowego wykorzystania wizerunków wybranych celebrytów, ale sporadycznie jest to układ permanentny. W przypadku firm ekskluzywnych, dobrym przykładem jest wykorzystanie podpisu Marca Jacobsa. Jego duże litery, lekko pochylone w prawo, wskazują na dużą kreatywność i zaangażowanie projektanta. Vera Wang zazwyczaj nie promuje swojego podpisu. Może to wynikać z faktu, że jej pochylone w prawo, drobne pismo z niewielkimi odstępami między literami obnaża jej małostkowość i powściągliwość. Za to Pierce Brosnan bardzo chętnie promuje swoją sygnaturę – podkreśla ona przecież jego silny charakter i wewnętrzną dyscyplinę. Podpisów, z wielu powodów, nie używają marki samochodów. Calvin Klein również nie, choć to do pewnego stopnia zrozumiałe, gdyż sprzedał swoją firmę w 2002 roku(1).

Mimika w reklamach i przemówieniach

 

  twarz usta oraz uśmiech oczy brwi okulary
Vera Wang

harmonia układu oczu i ust

usta przeważnie wąskie lub standardowe; brak uśmiechu (lub bardzo subtelny)

źrenice są niewidoczne

dowolne (w zależności od reklamy – osadzone wysoko lub nisko nad oczami), uregulowane

0

Marc Jacobs

harmonia układu oczu i ust

usta wąskie; brak uśmiechu

źrenice są niewidoczne, oczy niemal zamknięte lub przymrużone(2)

osadzone w średniej odległości od oczu, uregulowane

0

Calvin Klein

harmonia układu oczu i ust

usta naturalnej wielkości, raczej brak uśmiechu

źrenice nie są sztucznie powiększane poza kilkoma wyjątkami(3)

raczej osadzone nisko(4)

0

Rolls Royce

0

0

0

0

0

Dodge Viper

harmonia układu oczu i ust

uśmiech prawdziwy, półuśmiech

źrenice nie są sztucznie powiększone

nisko osadzone, czasem zmarszczone

0

Pierce Brosnan

harmonia układu oczu i ust

usta wąskie / naturalnej wielkości, poważna mina, brak uśmiechu

źrenice nie są sztucznie powiększone brwi nisko osadzone, nie są uregulowane

0

Ryanair

 brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, wykrzywione, zdziwione, uśmiechnięte

źrenice są słabo widoczne dowolne, często uniesione lub zmarszczone

nie pełnią ważnej roli

McDonald’s

brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, naturalny uśmiech i wiele innych

źrenice są czasem powiększane, szczególnie w reklamach drukowanych(5)
dowolne

nie pełnią ważnej roli

Primark-Penneys

brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, uśmiech, przerażenie, przesada w mimice

źrenice są słabo widoczne dowolne

nie pełnią ważnej roli

Tesco

brak harmonii układu oczu i ust

dowolne miny, uśmiech, smutek, przesada w mimice

źrenice są słabo widoczne

dowolne

nie pełnią ważnej roli

George H. W. Bush

brak harmonii układu oczu i ust

ograniczona mimika twarzy, zazwyczaj poważna mina lub lekki uśmiech

źrenice nie są sztucznie powiększane w reklamach

brwi nisko osadzone, nie są regulowane

nie pełnią ważnej roli

John McCain

brak harmonii układu oczu i ust

ograniczona mimika twarzy, zazwyczaj poważna mina

nadmierne mruganie powiekami (6), źrenice nie są sztucznie powiększane w reklamach

brwi nisko osadzone, nie są regulowane, czasami uniesione

nie pełnią ważnej roli

Margaret Thatcher

brak harmonii układu oczu i ust

zazwyczaj poważna mina lub lekki uśmiech, usta wąskie; częste zaciskanie ust

źrenice nie są sztucznie powiększane w reklamach

brwi raczej nisko osadzone, regulowane; czasem unoszenie jednej lub obu brwi

nie pełnią ważnej roli

Kolejnym tematem do porównania reklam jest mimika i analiza układu twarzy. Przede wszystkim warto zauważyć, że w reklamach produktów ekskluzywnych zawsze obecni są aktorzy o zachowanej harmonii układu ust i oczu. Dzieje się tak dlatego, że osoby atrakcyjne, jak było już uprzednio wspomniane, cieszą się znacznie większą wiarygodnością. Modelki i modele zazwyczaj zachowują „kamienną twarz”, co podkreśla niedostępność i elitarność. Co więcej, mają oni zwykle wąskie usta i małe oczy – połączenie tych dwóch elementów daje wrażenie dominacji. W reklamach Very Wang, zastosowano nawet specjalny makijaż optycznie pomniejszający oczy(7). Odnośnie źrenic, są one sztucznie powiększane jedynie w nielicznych reklamach Calvina Kleina, by sprawić wrażenie namiętnego spojrzenia. Brwi modeli są osadzone zazwyczaj nisko (co dodaje władczego wyrazu twarzy), choć nie jest to regułą. Okulary, niestety, w żadnej z trzech kategorii nie odegrały większej roli, a ich reklamy nie wnoszą wiele w kwestiach mimiki i pantomimiki.

 


 (1) http://www.nytimes.com/2002/12/18/business/calvin-klein-selling-his-company-to-biggest-shirtmaker-in-the-us.html?pagewanted=all&src=pm, 01.05.2012.

(2) http://delastyle.blogspot.com/2010/05/marc-jacobs-gives-us-bang.html, 26.04.2012.

(3) http://arcadiomoreno.pl/katalog/calvin-klein-woman, 26.04.2012.

(4) http://photos.last-video.com/affiche-pub-calvin-klein-avec-natalia-vodianova.html, 26.04.2012.

(5) http://boingboing.net/2005/04/07/mcdonalds-suckling-a.html, 27.04.2012.

(6) http://www.youtube.com/watch?v=s1-zNYqW2i0, 27.04.2012.

(7) http://www.zeberka.pl/art.php?id=6513&strona=1&s=&b=1, 01.05.2012.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułWnioski: kolorystyka w reklamach (cz. 6)
Następny artykułWnioski: pantomimika w reklamach i przemówieniach (cz. 8)
Paweł Rogaliński

Paweł Rogaliński jest politologiem, filologiem, rzecznikiem prasowym organizacji pozarządowej oraz twórcą Przeglądu Dziennikarskiego. Od 2015 roku należy do prestiżowej grupy Światowych Odpowiedzialnych Liderów Fundacji BMW Stiftung Herbert Quandt. Za swoje osiągnięcia nagradzany na całym świecie, m.in. w Londynie, Berlinie, Rio de Janeiro, Warszawie, Brukseli i Strasburgu. Ukończył następujące kierunki studiów na Uniwersytecie Łódzkim: stosunki międzynarodowe: nauki polityczne, zarządzanie oraz filologię angielską, osiągając przy tym ogólnokrajowe sukcesy naukowe (m.in. Studencki Nobel). Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską w Londynie poświęconą popularności politycznej w krajach anglojęzycznych. Jego ostatnia książka pt. „Jak politycy nami manipulują. Zakazane techniki” (Wydawnictwo Sorus, Poznań 2013) z powodu dużej popularności doczekała się dodruku już w kilka miesięcy po wydaniu. Więcej na stronie oficjalnej: www.rogalinski.eu.