Wnioski: pantomimika w reklamach i przemówieniach (cz. 8)

2
247

Margaret Thatcher(kontynuacja tematu z poprzednich wpisów. Linki do nich dostępne są w komentarzu pod tym wpisem)

O wiele mniej rygorystyczna (pod względem dążenia do ideału piękna) wydaje się być ponownie promocja produktów z niższej półki. Dobór aktorów jest dyktowany wyglądem przeciętnego ?zjadacza chleba? ? a więc statystycznego Kowalskiego, Jonesa czy Smitha, stąd układ twarzy jest celowo przeciętny. Niedoskonałość ta powoduje, że klienci chętniej i łatwiej utożsamiają się z kimś, kto wygląda tak, jak oni sami lub ich sąsiad. W przeciwnym razie, osoby z poważnymi kompleksami po obejrzeniu reklamy czułyby się jeszcze gorzej.  Ponadto, używane w reklamach miny i gesty są często przesadzone, sztucznie teatralne (przy czym należy podkreślić, że nie stroni się tam od wyraźnego uśmiechu). Możliwe, że celem takiego działania jest chęć dotarcia do wszystkich, nawet mniej spostrzegawczych osób. Emocje są więc ewidentnie zaznaczone tak, by nikt nie miał problemu z ich rozszyfrowaniem (1). W centrum uwagi stawia się odczucia klienta i realizuje jego podstawowe potrzeby poczucia własnej wartości i przynależności (lub braku alienacji) (2).

Produkty polityczne znów łączą cechy tanich i ekskluzywnych dóbr. Uroda mówców najczęściej przypomina tę przeciętnych obywateli danego kraju. Z drugiej strony miny retorów zazwyczaj pozostają poważne, lub też na twarzach rysuje się delikatny uśmiech. Mają też oni nawyk zadzierać podbródek w geście wyższości. Brwi są zazwyczaj osadzone nisko (oznaka władczości) ? może to wynikać z preferencji wyborców lub przypadku. Mimika twarzy jest zazwyczaj naturalna, bądź dobrze wyuczona i obejmuje wspomniane brwi (zmarszczenie, uniesienie), oczy, usta. Jest to niezwykle ważne, gdyż społeczeństwo znacznie częściej ogląda twarze mówców, niż ich słucha i głównie na tej podstawie wyciąga wnioski co do prawdomówności i słuszności twierdzeń danych polityków (3). Widoczne są jednak pewne mankamenty, takie jak zaciskanie ust u Margaret Thatcher (mogące być zwykłym tikiem nerwowym lub oznaczające skrywanie jakiejś prawdy), bądź nadmierne mruganie powiekami u Johna McCaina (będące chęcią usunięcia rozmówców z pola widzenia). Mimo to, wymienieni krasomówcy nie bez powodzenia opanowali profesjonalnie aktorską mimikę twarzy. Było to jednak condicio sine qua non wzbicia się na szczyt drabiny społecznej. Od liderów bowiem oczekuje się znacznie więcej niż od szeregowych polityków (4).

Pantomimika w reklamach i przemówieniach

  dłonie ramiona nogi
Vera Wang

Gesty zainteresowania i o ukrytym podtekście seksualnym (np. odgarnianie włosów) (5).

Pewność siebie (ręce na biodrach, wystawione łokcie).

Podkreślenie seksualności (nogi w rozkroku).

Marc Jacobs

Gesty zamknięte (np. dłonie schowane w kieszeniach spodni (6) (7)) oraz zastanawiania się (podpieranie brody) (8).

Pewność siebie (ręce splecione na karku, wystawione łokcie) (9), o podtekście seksualnym, wskazują miejsca intymne.

Podkreślenie seksualności (nogi w rozkroku) (10).

Calvin Klein

Gesty zamknięte (dłonie chowane w spodniach lub za plecami) oraz o ukrytym podtekście seksualnym (dotykanie włosów).

Pewność siecie (ręce na biodrach, wystawione łokcie).

Podkreślenie seksualności i pewności siebie (nogi w rozkroku).

Rolls Royce

Ręce schowane za plecami, jedna ręka chwyta drugą (zdenerwowanie hostessy).

Gesty zamknięte (skrzyżowane ramiona) (11).

Okazywanie pewności siebie i stanu posiadania (jedna noga postawiona na samochodzie) (12).

Dodge Viper

Gesty napięcia, ekscytacji (drapanie szyi, rozluźnianie kołnierzyka), agresji (dłoń złożona w pięść).

Podkreślenie seksualności i pewności siebie (ramiona skierowane na miejsce intymne, następnie rozłożone).

Podkreślenie pewności siebie (nogi w rozkroku).

Pierce Brosnan

Rozmyślanie, ukrywanie prawdy (palec dotyka ust), pewność siebie (gest wieży).

Gesty zamknięte (skrzyżowane ramiona).

Gesty zamknięte (blokada z nogi przytrzymywanej rękoma).
Ryanair

Gesty dowolne (agresji, otwartości, przerażenia, z podtekstem seksualnym) (13).

Gesty dowolne – zamknięte (blokada z ramion), znużenia (podpieranie głowy), otwartości.

Gesty dowolne (wyrażające strach, pewność siebie, podkreślające seksualność).
McDonald’s

Gesty uczciwości (otwarte dłonie), rozmarzenia (podpieranie głowy, przeczesywanie palcami włosów), równości (partnerski uścisk dłoni).

Radość, komfort (ręce uniesione do góry), gesty zamknięte (blokada z ramion)

Radość, otwartość (taniec w restauracji, rozkrok)
Primark-Penneys

Gesty neutralne, agresji (dłonie złożone w pięści), o podtekście seksualnym (np. dotykanie ud)

Radość, komfort (ręce uniesione do góry) (14), gesty zamknięte (blokada z ramion lub gazety), nieśmiałość (gest ?listka figowego?) (15).

Podkreślenie seksualności (wystawione uda)
Tesco

Uczciwość (otwarte dłonie), spokój, uległość (wnętrze dłoni do góry), gesty zamknięte (ręka w kieszeni)

Otwartość (otwarte ramiona), uniesione ręce w geście zwycięstwa, poczucie bezradności (gest ?listka figowego?), ukrywanie rąk (skrywanie prawdy)

Lęk, niepewność (krzyżowanie nóg w kostkach pod krzesłem)
George H. W. Bush

Gesty dominacji i agresji (dłoń ściśnięta w pięść), uczciwości (otwarte dłonie) (16).

Bardzo ograniczona gestykulacja ramion

Ograniczona gestykulacja nóg
John McCain

Gest autorytetu (wnętrze dłoni do dołu) (17), otwarta ręka (uczciwość)

Bardzo ograniczona gestykulacja ramion

Ograniczona gestykulacja nóg
Margaret Thatcher

Gesty agresji, dominacji (wyciągnięty palec wskazujący, reszta dłoni tworzy pięść), autorytetu (wnętrze dłoni do dołu) (18)

Podniesione ręce w geście zwycięstwa, gest ?listka figowego? (19)

Ograniczona gestykulacja nóg

 


(1)La bible pour bien communiquer, ESF Editeur, Issy-les-Moulineaux 2009, ss. 24-25.

(2) M. Jaśniok, Strategie marketingowe na rynku politycznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2007, s. 86.

(3) M. Leheney, The Five Commitments of a Leader, Management Concepts, Vienna 2008, s. 122.

(4) D. Goleman, R. Boyatzis, A. Mckee, The New Leaders. Transforming the Art of Leadership Into the Science of Results, Sphere, London 2007, s. 116.

(5) http://stylefrizz.com/200911/zoe-kravitz-the-vera-wang-princess/, 02.05.2012.

 (6) http://totallywould.wordpress.com/2012/04/11/marc-jacobs/, 03.05.2012.

 (7) http://swipelife.com/2009/03/09/marc-jacobs-fall-2009-collection/, 03.05.2012.

(8) http://wunderbuzz.co.uk/tag/marc-jacobs/, 03.05.2012.

 (9) http://www.justjared.com/2008/03/21/victoria-beckham-bangs-marc-jacob-ad/all-comments/, 03.05.2012.

 (10) http://nogoodforme.filmstills.org/blog/archives/2007/12/31/happy_merry_fro.html, 03.05.2012.

 (11) http://pzrservices.typepad.com/vintageadvertising/2008/04/vintage-rolls-r.html, 03.05.2012.

(12) http://www.fotolink.pl/subject.php?subject_id=00121565&page=38&action=swich&card=lightboxes, 03.05.2012.

 (13) http://news.sky.com/home/business/article/16170361, 03.05.2012.

 (14) http://www.youtube.com/watch?v=tyqlSpeLeFA&feature=related, 03.05.2012.

 (15) http://www.flipseek.com/JCPenneyKids.asp, 03.05.2012.

 (16) http://www.csmonitor.com/USA/Latest-News-Wires/2010/1118/George-H.W.-Bush-14-others-to-be-awarded-Presidential-Medal-of-Freedom-next-year, 03.05.2012.

 (17) http://www.youtube.com/watch?v=bss6lTP8BJ8&feature=related, 03.05.2012.

 (18) http://jameswaites.ilatech.org/?cat=340&paged=2, 03.05.2012.

 (19) http://www.upi.com/Audio/Year_in_Review/Events-of-1990/The-Gulf-War/12297161092084-2/, 03.05.2012.