Wegetarianizm a weganizm – jakie są różnice?

1
107

Mimo że te dwa pojęcia w ostatnim czasie stały się bardzo popularne, nadal istnieje spora część osób, która stawia znak równości między wegetarianizmem a weganizmem. Wynika to zazwyczaj ze stereotypowego myślenia. Jakie są zatem różnice i podobieństwa?

Zarówno wegetarianizm, jak i weganizm to rodzaj diety, która charakteryzuje się wyłączeniem z posiłków mięsa i zawierających je produktów. Jadłospis wegan i wegetarian jest podobny – opiera się głównie na spożywaniu warzyw oraz owoców pod różną postacią. Zwierzęce białko zastępowane jest białkiem, które zawarte jest w roślinach oraz nasionach. Zasadniczą różnicą jest to, że weganizm jest restrykcyjną odmianą wegetarianizmu. Weganie nie spożywają produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, mleka, nabiału, jajek oraz miodu.

Decyzja wykluczenia mięsa oraz produktów pochodzenia zwierzęcego, najczęściej wynika z pobudek etycznych, moralnych, ekologicznych, a także ze względów zdrowotnych. Wegetarianom i weganom często zależy także na uniknięciu cierpienia zwierząt, dlatego rezygnują także z wszelkich wyrobów zwierzęcych, takich jak skóra naturalna czy futra.

Różnice

Jedną z podstawowych różnic między wegetarianizmem a weganizmem jest to, że w diecie wegetariańskiej nie wyklucza się takich produktów jak mleko, jaja, nabiał czy miód. Weganie całkowicie rezygnują z produktów odzwierzęcych. Wiąże się to zazwyczaj z szerszym, etycznym wymiarem. To już nie tylko dieta, a pewien styl życia, który zakłada dbanie o dobrobyt zwierząt.

Oba pojęcia posiadają zapewne więcej podobieństw niż różnic, jednak należy umieć odróżniać te dwa terminy. Wszystko zależy od indywidualnego podejścia i upodobań. Niektórzy rezygnują z mięsa ze względów zdrowotnych, inni wyłącznie pod wpływem moralnych i etycznych przekonań. Często także decyzja spowodowana jest tymi wszystkimi kwestiami. Zazwyczaj wegetarianizm jest pierwszym krokiem do tego, by zostań ostatecznie weganinem.

Czy warto?

Zdecydowanie tak. Dietetycy uważają, że przemyślana i dobrze zrównoważona dieta wegetariańska czy wegańska jest zdrowa i może być z powodzeniem stosowana przez długi czas. Należy jednak pamiętać o prawidłowym zastąpieniu wszystkich składników odżywczych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Warto też zwrócić uwagę, że dieta wegańska jest znacznie bardziej wymagająca, ponieważ rezygnuje się z bardzo wielu produktów, przez co musimy więcej zamienników. Oprócz tego, dieta wegańska wymaga stosowania suplementów, które będą uzupełniały niezbędne dla organizmu witaminy oraz minerały, których potrawy wegańskie nie dostarczają.

Osoby, które są na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej nie cierpią na otyłość, mają niższe stężenie cholesterolu we krwi, niższe ciśnienie, a także rzadziej grożą im choroby serca, cukrzyca czy miażdżyca. Wszelkie niedobory składników odżywczych powinny być uzupełniane odpowiednimi produktami lub suplementami diety, które należy na stałe wprowadzić do jadłospisu.


exp.

Więcej informacji
Artykuł powstał we współpracy ze stroną http://spis.com.pl/ – portal poruszający tematykę diet i odchudzania.

1 KOMENTARZ

  1. Niektóre badania wskazują, że weganie mogą mieć nieco mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, choroby serca i różne odmiany raka niż wegetarianie. W dodatku weganie zazwyczaj ważą mniej niż wegetarianie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here