Skąd Polacy czerpią wiedzę o świecie i o wydarzeniach w Polsce?

0
334

Polacy na przegląd wiadomości z kraju i ze świata poświęcają na ogół od 15 do 45 minut dziennie. Zdecydowana większość informacje czerpie z internetu.

Najczęściej są to newsy z kraju i informacje rozrywkowe. Wiadomości ze świata znajdują się na trzecim miejscu.

Najpopularniejsze źródła informacji w Polsce

Na początku 2016 r. firma SW Research na zlecenie Upday Polska przeprowadziła badanie dotyczące sposobu, w jaki Polacy zdobywają informacje z kraju i ze świata. Wyniki badania zostały opublikowane w raporcie „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne”. Z badania wynika, że najpopularniejszym źródłem wiadomości ze świata i kraju dla większości Polaków jest internet: ponad 83% badanych czyta informacje online.

Informacji w internecie najchętniej poszukuje niemal 100% przedstawicieli młodszego pokolenia, mieszkających w dużych miastach studentów i profesjonalistów. Po drukowaną prasę codzienną i tygodniki sięgają oni dużo rzadziej niż starsze osoby, a także osoby z mniejszych miejscowości.

Większość Polaków (55%) na czytanie informacji poświęca od 15 do 45 minut dziennie. W pierwszej kolejności poszukiwane są wiadomości z kraju, następnie informacje rozrywkowe, a dopiero na trzecim miejscu wiadomości ze świata.

Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce

Instytut Monitorowania Mediów (IMM) regularnie publikuje raport o najbardziej opiniotwórczych mediach w kraju. Raport powstaje na podstawie analizy częstotliwości cytowania poszczególnych mediów przez inne media w dany okresie. Na pięciu pierwszych miejscach w zestawieniu IMM z maja 2016 r. znalazły się media tradycyjne:

  • Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza – dwa ogólnopolskie dzienniki,
  • TVN24 – ogólnopolska informacyjne stacja telewizyjna,
  • RMF FM – radio o zasięgu ogólnopolskim,
  • Dziennik Gazeta Prawna – dziennik prawno-gospodarczy.

To właśnie te media mają największy wpływ na kształtowanie się u Polaków wiedzy dotyczącej bieżących wydarzeń w kraju i na świecie.

Media społecznościowe źródłem newsów ze świata

Jednym z najpopularniejszych internetowych źródeł informacji są strony na portalach społecznościowych. Zamieszczane na nich informacje błyskawicznie trafiają nawet do miliona (w przypadku polskojęzycznych stron) i kilkudziesięciu milionów (w przypadku stron anglojęzycznych) odbiorców. Stronę BBC News na Facebooku „polubiło” ponad 30 milionów osób. Z badań prowadzonych wśród mieszkańców Stanów Zjednoczonych przez Pew Research Center wynika, że aż 66% użytkowników Facebooka poszukuje na nim newsów. Z Twittera informacje czerpie natomiast 59% użytkowników. Z raportu „Polak na bieżąco…” wynika, że także polscy użytkownicy poniżej 30. roku życia najchętniej poszukują newsów właśnie na obcojęzycznych kanałach online. Mają oni swoich ulubionych autorów, np. blogerów, reporterów, i subskrybują zamieszczane przez nich w internecie treści.

salon24

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here