Puste kalorie – wróg zdrowego stylu życia

0
215

W dzisiejszych czasach coraz popularniejsze staje się prowadzenie zdrowego stylu życia. Co się z tym wiąże? Przede wszystkim z świadomym odżywianiem, które w głównej mierze polega na zwracaniu uwagi na kupowane produkty, ich skład i jakość, ale również na zgłębianiu wiedzy na temat łączenia lub unikania połączeń różnych składników odżywczych w celu osiągnięcia większych korzyści zdrowotnych lub uniknięcia tych niekorzystnych. Znaczną rolę odgrywa także promowana na szeroką skalę aktywność fizyczna, która przyjmuje różne formy i zyskuje coraz liczniejsze grono odbiorców i przede wszystkim zwolenników.

W głównej mierze jednak na stan naszego zdrowia wpływ ma jedzenie, którym odżywiamy się na co dzień. W zasadzie wybór odpowiedniego pożywienia powinien być łatwy, ponieważ w łatwy sposób można znaleźć wiele informacji dotyczących zdrowego odżywiania, czy związanej z tym diety dobrych produktów, które spożywane w odpowiednich proporcjach i z właściwą częstotliwością wspomagają osiągnięcie założonego celu – zdrowego stylu życia. Jednak jak wiadomo, nic w życiu nie przychodzi łatwo i niestety bez silnej woli, samozaparcia i wytrwałości łatwo można ulec starym, złym nawykom czy innym pułapkom, w które można wpaść.

Z pewnością każdy chociaż raz słyszał popularne określenie „puste kalorie”. Cóż to takiego? To właśnie jedno z czyhających niebezpieczeństw, które zdecydowanie przeszkadza w zdrowym odżywianiu się. Puste kalorie, to nic innego jak produkty, które zawierają dużą ilość kalorii, jednak stanowią marne źródło wartości odżywczych. Zaliczane są tutaj głównie pokarmy bogate w tłuszcze, cukry, które jednocześnie są ubogie w składniki mineralne i witaminy. Niestety można tutaj zaliczyć powszechnie dostępne słodycze, chipsy, słodzone soki owocowe czy tzw. jedzenie śmieciowe (fast food). Szeroką gamę produktów będących źródłem pustych kalorii stanowią również wszelkiego rodzaju alkohole. Przyjrzyjmy się kaloryczności najczęściej spożywanych napojów procentowych. Przykładowo 500 ml piwa jasnego to 150 kcal, natomiast piwa ciemnego 200-400 kcal, w przypadku kieliszka wódki (40 ml) mówimy tutaj już o 110 kcal, a lampka wina (120 ml) w zależności od jego rodzaju to 50-150 kcal. Napoje o mniejszej zawartości alkoholu mają mniej kalorii, jednak można ich wypić więcej, niż w przypadku trunków wysokoprocentowych, które są bardziej kaloryczne. Jak widać wszystko zależy od rodzaju i ilości spożytego napoju, a receptą, która każdy dbający o zdrowie powinien stosować, jest umiejętność zachowania umiaru.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here