Perswazyjne przemówienia polityczne cz. 10: kilka ostatnich wskazówek

2
198

Dość prostą w użyciu i jednocześnie jedną z najważniejszych form tworzenia skutecznego przemówienia jest metoda aktualizacji. Jak sama nazwa wskazuje, polega ona na częstym powtarzaniu danego elementu. Nie bez przyczyny politycy, szczególnie podczas kampanii wyborczej, zakładają wciąż tę samą (lub bardzo podobną) odzież. Zjawisko to widać szczególnie wyraźnie wśród kobiet, które nie są zmuszone do przywdziewania nudnych, ciemnych garniturów. Jeśli więc któraś z kandydatek zdecyduje się na czerwony żakiet, powinna go użyć zarówno na billboardzie, ulotce, jak i podczas debaty telewizyjnej. Dokładnie te same zasady obowiązują podczas wygłaszania przemów – aby coś zostało dobrze zapamiętane, musi wpierw zostać powtórzone wiele razy. Dlatego, jak zwykli mówić Amerykanie: „Najpierw powiedz, co masz zamiar powiedzieć, potem to powiedz, a na końcu powiedz, o czym powiedziałeś”. Aktualizacja ma również za zadanie stworzyć obraz spójności całej wypowiedzi. Jak w każdym innym, również i w tym przypadku polityk powinien zachować umiar, jednak z drugiej strony musi też być pewny, że nie ma w społeczeństwie wątpliwości co do tego, jaki jest jego podstawowy przekaz[1]. Poruszając temat metod i technik tworzenia skutecznego tekstu perswazyjnego nie można nie wspomniećrównież o innych, pomniejszych zastosowaniach, które tworzą zestaw praktycznych porad i wskazówek. Po pierwsze polityk powinien mówić w sposób zwięzły i obrazowy. Ponadto, przekaz musi być spójny, należy więc bardzo ostrożnie dobierać wszelkie elementy, by nie tworzyły one jawnych sprzeczności w wizerunku kandydata (ważnym jest, by omyłkowo nie dokonać dwóch, trudnych do pogodzenia ze sobą obietnic). Kolejnym istotnym punktem jest mówienie w języku swoich odbiorców, co czasem prowadzi nawet (w odpowiednich okolicznościach) do używania słów potocznych lub wulgarnych. Dobry tekst perswazyjny jest również niezbyt długi oraz zawiera wiarygodne i możliwie najbardziej unikatowe hasła wyborcze. Mowa tu przede wszystkim o tym, by kandydat nie obiecywał czegoś, na czym się nie zna (np. polonista reformy służby zdrowia), bądź też czegoś, co obiecują wszyscy (np. walki z przestępczością)[2]. Wreszcie, warto unikać liczb (bądź maksymalnie je upraszczać) i starać się nie dziękować na zakończenie swojej wypowiedzi bądź wywiadu. O wiele lepiej delikatnie skinąć głową i uniknąć przy tym wrażenia, że jest się wdzięcznym za umożliwienie publicznego wystąpienia[3].



Przeczytaj też poprzednie części:

cz. 9. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-9-klamstwo-i-koziol-ofiarny/

cz. 8. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-8-technika-immunizacji-i-obrazu-wroga/

cz. 7. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-7-metody-przygwozdzenia-plotek-intrygi/

cz. 6. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-6-metody-przesadow-hipnozy-i-skojarzen/

cz. 5. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-5-metody-charyzmy-autorytetu-kontrastu/

cz. 4. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-4-metody-kaznodziei-3x-tak-wspolczucia/

cz. 3. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-3-metody-atrakcyjnosci-przyjaciol-i-przypodobania-sie/

cz. 2. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-2-metody-zlych-argumentow-i-nieszczenia/

cz. 1. http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/perswazyjne-przemowienia-polityczne-cz-1/

Kup moją książkę pt. "Jak politycy nami manipulują":
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 1: Zakazane techniki"
– "Jak politycy nami manipulują? Cz. 2: Przemowy w praktyce"


[1] N. De Barbaro, Dojść do głosu. Radykalnie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej, Kraków 2005, ss. 125-126.

[2] Ibidem, ss. 116-132.

[3] W. K. Szalkiewicz, Kandydat. Jak wygrać wybory, Bydgoszcz-Olszczyn 2006, ss. 236-237.

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here