Marketing tanich i drogich produktów – podstawowe różnice (cz. 2/2)

0
249

car cheap expensive difference

Oczywiście istnieje wiele wyjątków od tej reguły, bo z jednej strony w markach samochodów luksusowych o długiej tradycji nie zmienia się znacznie kształtu reflektorów czy masek i tym samym nawiązuje do poprzednich modeli aut. Z drugiej zaś, producenci tanich pojazdów, mający dużą swobodę decyzji, sami dążą do pogodzenia niskiej ceny z dynamiczną sylwetką samochodu. Dzięki temu są w stanie zadowolić klientów z chudszym portfelem, ale o wyższych aspiracjach. Jednak, jak już było wspomniane, przykład ten można podać jako znacznie spłycający skomplikowane w swej naturze różnice między komunikacją niewerbalną aktorów w marketingu dóbr tanich i luksusowych.

(Poprzedni wpis: http://www.przegladdziennikarski.pl/marketing-2/marketing-tanich-i-drogich-produktow-podstawowe-roznice-cz-12/ )

Innym wnioskiem z  analizy może być przypuszczenie, że w przyszłości specjaliści ds. marketingu będą czerpali z zarządzania wrażeniem całymi garściami. Jest to więc dziedzina niezwykle perspektywiczna. W świecie XXI wieku bowiem wypracowany image i blichtr świetności to jedne z najważniejszych zalet, które dana firma lub polityk mogą posiadać (1). Skończyły się już bowiem dawno czasy arystotelesowskiej dzielności etycznej i społeczeństwo oczekuje czegoś więcej niż tylko produktu. Klienci i wyborcy uwielbiają nadmiar i rozrzutność; chcą być wręcz rozpieszczani (2). Co więcej, machiawelizm w potyczkach wolnego rynku (tak lokalnego, międzynarodowego, jak globalnego) może również niejednokrotnie okazać się nieodzowny (3). Główny motyw działania opiera się więc na chęci wyprzedzenia konkurencji i zatuszowania swoich wad, bez względu na to, czy wykreowany wizerunek będzie przystawał do rzeczywistości, czy też nie (4). Wiarygodność wytworzonych w wyniku takich działań postaci i marek, choć podważana przez niektórych, okazuje się stabilna. A skoro jest trwała, tym bardziej zachęca do zgłębiania tajemnic zarządzania wrażeniem.

 


(1) D. Chalvin, Du bon usage de la manipulation, ESF Editeur, Issy-les-Moulineaux 2006, s. 161.

(2) C. Ritchie, Fast Track to Success. Marketing, Prentice Hall Pearson Education, Harlow 2009, ss. 12-13.

(3) E. Karsaklian, Le marketing international. Stratégie globale, campagne locale, Groupe Eyrolles, Paris 2007, s. 13.

(4) R. B. Dilts, Leadership visionnaire. Outils et competences pour réussir le changement par la PNL, De Boeck, Bruxelles 2009, s. 1.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here