Marketing tanich i drogich produktów – podstawowe różnice (cz. 1/2)

8
209

car cheap expensive differenceZarządzanie wrażeniem okazuje się być powszechnie stosowane we wszystkich trzech rodzajach marketingu: produktów tanich, produktów ekskluzywnych a także w marketingu politycznym. Jest więc ono szalenie istotne zarówno tak dla sfery marketingu gospodarczego, jak i politycznego.

Z reguły najczęściej, i według ściśle określonych reguł, ze sterowania wrażeniem korzysta się przy promocji dóbr luksusowych. Szeroko też wykorzystuje się je w sferze polityki, ale przede wszystkim tej wielkiego formatu – na najwyższych szczeblach. Odnośnie reklam tanich produktów, panuje tu większa swoboda (choć należy podkreślić, iż w większości przypadków stosuje się otwartą gestykulację) i główną uwagę skupia się nie tyle na image?u czy jakości, ile na obniżkach cenowych i promocjach.

W dużym uproszczeniu, podstawową różnicę między komunikacją niewerbalną aktorów w marketingu tanich i drogich dóbr można odnieść do projektowania wyglądu zewnętrznego samochodów. Choć nie jest to do końca poprawne porównanie, może ono stanowić pewien punkt odniesienia i być interesującą uwagą w tym temacie. Mianowicie, jeśli puścimy wodze fantazji i porównamy wygląd maski i reflektorów samochodu do mimiki ludzkiej twarzy, często widać analogię w kreowaniu wizerunku produktów z dolnej i górnej półki. Sylwetki tańszych samochodów mają otwarte, ?przyjazne? kształty reflektorów i maski (jak na ilustracji). Można zaryzykować nawet porównanie do uśmiechniętej twarzy. Te przeznaczone dla klasy średniej są już nieco ?rozgniewane?, a ich kształty podkreślać mają dynamikę. Zdecydowanie najbardziej ?dominujące? i ?agresywne?  są zaś auta przeznaczone dla osób zamożniejszych.